-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Lönetjänster
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags lönetjänster: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Due Diligence
Vi erbjuder identifiering och analys av möjligheter och risker i samband med förvärv och försäljning.
-
Integration och separation
Vi maximerar det förväntade värdet på en transaktion genom en strukturerad och disciplinerad ansats.
-
M&A Services
Vi erbjuder M&A-rådgivning i samband med förvärv, försäljning eller kapitalanskaffning och hjälper ditt företag att navigera genom hela transaktionsprocessen.
-
Värdering och finansiell modellering
Vi erbjuder oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons av företag och tillgångar.
-
Hållbar leverantörskedja
Att ha kontroll över sin leverantörskedja, som många gånger består av flera led, är en utmaning för flera företag. Det ställer krav på processer och rutiner för riskbedömningar och åtgärder i värdekedjan. Vi hjälper företag att komma igång eller utveckla befintliga rutiner för bättre riskhantering och djupare leverantörsrelationer.
-
Hållbarhetsredovisning & CSRD
Trycket på hållbarhetsrapportering ökar och fler bolag väljer att kommunicera sitt hållbarhetsarbete i sina årsredovisningar eller i tematiska ramverk. Vi hjälper bolag att integrera ny lagstiftning och krav, som till exempel CSRD och EUs taxonomi. Vi hjälper även bolag att utveckla sina processer och rutiner för datainsamling av hållbarhetsdata.
-
Klimattjänster
I såväl lag som kundkrav ser vi ett snabbt ökande klimatfokus. Vi hjälper bolag att hantera frågan strategiskt genom att till exempel utföra klimatberäkningar enligt GHG-protokollet, sätta klimatmål enligt Science Based Targets och rapportera miljöpåverkan enligt Carbon Disclosure Project (CDP).
-
Rådgivning hållbarhetsstrategi
För att förverkliga sina hållbarhetsambitioner, behöver företag en tydlig strategi som är väl integrerad med övrig verksamhet. Vi erbjuder företag löpande rådgivning kring strategiskt hållbarhetsarbete, där vi bland annat stöttar i omvärlds-, intressent-, risk- och målsättningsanalys.
-
Sustainable Finance
Det långsiktiga aktieägarvärdet kopplas till strategi och risk i frågor relaterade till miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning. Vi stöttar både köp- och säljsida med strategirådgivning, policyer och rapportering. Vi genomför ESG Due Dilligence vid förvärv.
-
Rådgivning kring implementering av regelverk
Vi har lång erfarenhet av att arbeta med finansiella bolag och hjälpa dem navigera rätt och hitta praktiska lösningar i en komplex regulatorisk miljö. Vi bidrar med strategisk rådgivning anpassad efter er verksamhet för att skapa en långsiktigt hållbar och värdeskapande verksamhet i denna miljö.
-
Rådgivning vid internrevision
Vi tillhandahåller internrevisionstjänster där hela internrevisionsfunktionen outsourcas till Grant Thornton eller där vi stödjer det befintliga internrevisionsteamet.
-
Oberoende granskning och utredning
Genom riktade och oberoende granskningsinsatser kan vi hjälpa er att få insyn i specifika frågeställningar som ni står inför. Vår kompetens sträcker sig från att utföra fokuserade internrevisionsinsatser till att agera oberoende granskare av avtalsförhållanden.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper dig uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Utredning av visselblåsarärenden
Vi erbjuder skräddarsydd hjälp inom utredningar av visselblåsarärenden och har specialistkompetens inom en rad olika områden. Vi strävar efter att säkerställa att varje utredning genomförs med högsta möjliga nivå av professionalitet och kvalitet.
-
Bolagsstyrning och internkontroll
Vi hjälper ditt företag att utveckla och implementera effektiva styrningsstrukturer, processer och system som stödjer din strategi, vision och värderingar.
-
Cybersäkerhet
Vi hjälper ditt företag att skydda din information, system och nätverk mot cyberhot, attacker och incidenter.
-
Dataanalys
Vi hjälper ditt företag att utnyttja din data som en strategisk tillgång som kan utgöra värdefulla insikter och beslutsstöd.
-
Finance Transformation
Vi hjälper ditt företag att effektivisera och optimera dina finansiella processer och system såsom rapportering, budgetering, prognostisering, analys och kontroll.
-
Internrevision
Vi hjälper ditt företag att granska och förbättra din interna kontroll och efterlevnad, oavsett om du vill uppfylla externa eller interna krav.
-
IPO börsintroduktion
Vi är din partner i din IPO-resa. Vi hjälper ditt företag att navigera genom hela IPO-processen från förberedelser, granskning, dokumentation och rapportering till notering och eftermarknad.
-
IT-styrning
Vi hjälper ditt företag att bedöma och förbättra din IT-kontrollmiljö.
-
Regelefterlevnad
Vi hjälper ditt företag att uppfylla de lagar och regler som gäller för din verksamhet, bransch och marknad.
-
SOX 404 review
Vi hjälper ditt företag att uppfylla kraven i SOX-404 genom att dokumentera, testa och rapportera om effektiviteten i din interna kontroll.
Grant Thorntons skatterådgivare har under de senaste åren noterat att Skatteverket och även underinstanserna anser att särskilda skäl föreligger i allt större utsträckning än tidigare. Detta till följd av en uppmärksammad dom från HFD 2021. Det har skapat en osäkerhet och oförutsebarhet för entreprenörsbolag kring vilka situationer utomståenderegeln kan tillämpas. För knappt ett år sedan kom HFD med ett mycket välkommet klargörande kring utomståenderegeln. Nu har HFD i ytterligare ett avgörande slagit fast att utomståenderegeln har kvar sin relevans.
Vad gäller domen kring utomståenderegeln?
En franchisetagare skulle genom ett nybildat bolag (NYAB) ingå ett franchiseavtal med ett försäkringsbolag. NYAB ska ägas till 31 procent av försäkringsbolaget och till 69 procent av franchisetagaren och förmedla försäkringsbolagets produkter. Samtliga aktier i bolaget ska vara stamaktier med lika rätt till utdelning. Franchisetagaren ska vara anställd på heltid i NYAB med fast marknadsmässig månadslön.
För att öka franchisetagarens lön (och vissa andra kostnader) med mer än 20 % krävdes enighet mellan aktieägarna. Vidare hade försäkringsbolaget åtagit sig att vid behov lämna villkorade aktieägartillskott för att täcka bolagets fasta kostnader, dock begränsat i tid och till belopp. Om tillskott lämnas så ska de återbetalas om motsvarande utdelningsbara medel finns och före det att utdelning till aktieägarna sker. Motsvarande åtagande har inte gjorts av franchisetagare.
Frågan var om det vid tillämpningen av utomståenderegeln fanns särskilda skäl för att franchisetagarens andelar i NYAB skulle anses kvalificerade.
Skatteverket ansåg att det fanns särskilda skäl mot att tillämpa utomståenderegeln. Skälen för detta var, i korthet, att franchisetagaren inte åtagit sig att lämna tillskott i pengar utan i form av arbete samt att han inte själv kan bestämma hur mycket han kan ta ut i lön. Skatteverket menar därför att det föreligger en reell omvandlingsmöjlighet av arbetsinkomst till kapitalinkomst trots förekomsten av ett utomstående ägande.
Skatterättsnämnden fann, tvärt emot Skatteverket, att utomståenderegeln var tillämplig på andelarna.
Utomståenderegeln i korthetUtomståenderegeln är en undantagsregel som förenklat innebär att om utomstående ägare, direkt eller indirekt, i betydande omfattning (minst 30 procent) äger del i företaget och har rätt till utdelning, ska en andel bara anses kvalificerade om det finns särskilda skäl. Vid bedömningen av om utomståenderegeln är tillämplig ska förhållandena under beskattningsåret och de fem föregående beskattningsåren beaktas. Det betyder att en utomstående ägare i princip ska ha ägt minst 30 procent under hela femårsperioden för att utomståenderegeln ska vara tillämplig. Särskilda skäl kan till exempel vara förekomsten av aktier som ger olika utdelning, inbördes avtal som reglerar den faktiska fördelningen av resultatet, korsvisa äganden eller avtal om framtida förvärv. Även förekomsten av konvertibla skuldebrev samt options- och terminsavtal avseende bolagets aktier kan enligt förarbetena utgöra särskilda skäl mot att tillämpa utomståenderegeln. Om utomståenderegeln är tillämplig är skatten på utdelningar och kapitalvinster 25 procent för entreprenören. |
HFD bekräftar att utomståenderegeln kan tillämpas
HFD fastställer Skatterättsnämndens förhandsbesked och konstaterar att det inte finns särskilda skäl att frångå utomståenderegeln.
HFD lägger i domskälen stor vikt vid reglernas syfte. Motivet bakom utomståenderegeln är att risken för omvandling av arbetsinkomster till kapitalinkomster blir mindre om utdelning/kapitalvinst tillfaller också de utomstående ägarna. Bestämmelsen om särskilda skäl finns till för att reglerna kringgås och innebär att den skattskyldige måste redovisa omständigheter som kan leda till obehöriga skatteförmåner, trots att ägarförhållandena talar mot att sådan förmån skulle uppkomma.
Utdelning på aktierna kommer att lämnas till båda aktieägarna i förhållande till vad var och en av dem faktiskt har investerat. Försäkringsbolaget har rätt att få tillbaka sina gjorde tillskott så snart det finns utdelningsbara medel.
– För franchisetagaren innebär det att det typiskt sett inte lönar sig för honom att låta bolaget lämna utdelning på aktierna istället för att betala ut lön, eftersom utdelningen till mer än 30 procent tillfaller försäkringsbolaget. Någon reell omvandlingsmöjlighet finns därmed inte i den tänkta strukturen, förklarar Joanna Bertlin.
Experternas analys – ”En mycket välkommen dom”
De senaste åren har det uppstått orosmoln kring tillämpningen av särskilda skäl. Det gäller särskilt i kölvattnet av HFD 2021 ref. 40, där särskilda skäl mot att tillämpa utomståenderegeln förelåg trots att utomstående ägare ägt en stor andel av aktierna i bolaget och alltid fått utdelning som översteg andelsinnehavet under mer än fem år tillbaka.
HFD grundade där sin bedömning i huvudsak på regleringar i avtal där det fanns ett tak på hur stor lön de aktiva delägarna kunde ta samt att den rörliga ersättningen skulle lämnas i form av utdelning. HFD menade att avtalsbestämmelserna samt förekomsten av olika aktieslag möjliggjorde inkomstomvandling.
Enligt vår uppfattning öppnade HFD 2021 ref. 40 upp för en vidare tolkning av särskilda skäl jämfört med tidigare praxis som gav uttryck för att det endast var de i förarbetena exemplifierade situationerna och rena kringgåendesituationer som skulle omfattas. Se faktaruta ovan.
Även om 2021-års dom gällde en komplex riskkapitalstruktur med förekomst av olika avtal gav HFD:s domskäl uttryck för att särskilda skäl även skulle kunna föreligga i enklare strukturer där det förekommer aktieägaravtal (vilket normalt alltid bör finnas). En särskild farhåga har gällt regleringar om hur stor lön den aktiva ägaren kan ta ut. Sådana regleringar är vanligt förekommande då det inte torde finns många investerare som är villiga att investera stora kapital i entreprenörsbolag utan att ha en tydlig budget och kostnadsramar.
Mot denna bakgrund är HFD:s nya dom om utomståenderegeln mycket välkommen. HFD synes inte lägga någon vikt vid att det finns ett tak för hur hög lön franchisetagarens kan ta utan försäkringsbolagets medgivande. HFD fäster i stället stor vikt på syftet med utomståenderegeln och att det inte finns någon reell inkomstomvandling.
Vad gäller de ensidiga åtagandet från försäkringsbolaget att lämna villkorade aktieägartillskott lägger HFD vikt på att vinst inte får ackumuleras i NYAB utan att en återbetalning av dessa ska ske så snart det finns utdelningsbara medel. Om NYAB likvideras eller går i konkurs så ska tillskottsgivaren erhålla betalning före aktieägarna. Utdelning kommer därför ske till båda aktieägarna i förhållande till vad de faktiskt investerat.
Sammantaget fäster HFD, likt den mycket uppmärksammande domen HFD 2023 ref. 11 stor vikt på syftet med utomståenderegeln och menar att det inte finns någon reell möjlighet till inkomstomvandling.
– Som vanligt när det gäller utomståenderegeln kvarstår viss osäkerhet, inte bara gällande särskilda skäl utan även exempelvis vad en utomstående ägare kan göra i sin egenskap av passiv investerare och styrelseledamot. Vi följer rättsutvecklingen och ser med nyfikenhet fram emot hur 3:12-utredningen tar sig an utomståenderegeln i sitt betänkande som kommer läggas fram senast den 31 maj 2024, säger Joanna Bertlin.
Nyhetsbrev Target
Bli först med att läsa senaste nytt och få värdefulla insikter för ditt företag. Vi bjuder på tips och råd samt inbjudningar till aktuella webbinarier.