Case

Destination Östersund mäter sitt klimatavtryck

Pär Dahlström
Med:
insight featured image
Destination Östersund kom på allvar igång med sitt hållbarhetsarbete för ett par år sedan och sedan i maj 2024 mäter de sina koldioxidutsläpp med hjälp av en tjänst som Grant Thornton erbjuder. Här delar vd Mikael Jonsson tillsammans med Joanna Gustafsson, processledare Hållbar Platsutveckling på Destination Östersund, sina erfarenheter och tankar om tjänsten och sitt hållbarhetsarbete.
Innehåll

Genom den nya tjänsten, klimat­nyckeltal, som Grant Thornton erbjuder, kan Destination Östersund löpande mäta och följa vilket klimatavtryck deras inköp gör. Metoden baseras på GHG-protokollet och omvandlar inköp till koldioxidekvivalenter. Genom tjänsten går det att se vilket klimatavtryck verksamheten har och utifrån det fundera över hur koldioxidutsläppen kan sänkas.

Joanna Gustafsson, processledare Hållbar Platsutveckling, Destination Östersund
Joanna Gustafsson, processledare Hållbar Platsutveckling, Destination Östersund
Vi startade dialogen med Grant Thornton i april i samband med ett webbinarium de höll om klimatavtryck och kom därefter igång med mätningen i maj. Det är positivt att det är en naturlig del i vårt befintliga system och att det går att titta på data bakåt i tiden. Med hjälp av tjänsten kan vi se våra största utsläppsområden och sätta en plan för hur vi kan göra en förflyttning inom dem.

Viktigt för Destination Östersund är att mäta och följa upp även om de inte omfattas av lagkrav.

– Vi är inte direkt påverkade av CSRD idag, men vi har flera partners som är det. Därför känner vi att vi vill få mer kunskap om hur man kan mäta för att kunna inspirera fler. Vi vill försöka sänka tröskeln för andra och se vad vi faktiskt kan göra med den data vi får ut, fortsätter Joanna.

Tjänster
Vi kan hjälpa er med: Klimat­nyckeltal och företagets klimat­avtryck
Jag vill veta mer
Vi kan hjälpa er med: Klimatnyckeltal och företagets klimatavtryck

Flera målgrupper ger flera hållbarhetsutmaningar

Destination Östersund ska driva platsens utveckling, samordna initiativ som utvecklar destinationen, stärka relationer mellan aktörer och främja besöksnäringens tillväxt. Ett brett uppdrag med många olika målgrupper.

Mikael Jonsson, vd, Destination Östersund
Mikael Jonsson, vd, Destination Östersund
Eftersom våra målgrupper är både invånare, inflyttade och besökare, har vi flera nivåer av hållbarhetsutmaningar, men därmed även en hög påverkansgrad. Vi pratar därför mycket om en hållbar samhällsutveckling och hur vi bidrar där.

Infrastruktur och stadsutveckling är två konkreta utmaningar som Destination Östersund vill följa upp:

– Vår geografiska plats gör att vi är beroende av alla transportsätt och inom besöksnäringen måste det vara smidigt att förflytta sig när man besöker olika platser. Vi kan dock inte ändra något i infrastrukturen själva, men försöka vara med och påverka. När det kommer till stadsutveckling tar vi hjälp av underleverantörer för användning av arbetsfordon. Där har vi sett att den största skillnaden vi kan göra är att ha dialog med våra samarbetspartners och titta på alternativa bränslen, säger Joanna.

Hållbarhet – en hygienfaktor

Besöksnäring är en stor del av Destination Östersunds verksamhet. De vill kunna välkomna människor på rätt sätt och utifrån platsens förutsättningar.

– Besöksnäring är så komplext då det är många olika verksamheter inblandade för att skapa en destination. Om vi som bransch ska skapa bra platser och destinationer är hållbarhet en hygienfaktor, på något sätt måste vi då kunna kontrollera eller följa upp arbetet och inte gissa oss fram, säger Joanna.

Det kan finnas olika drivkrafter till hållbarhetsarbetet. Dels ses det som en viktig konkurrensfördel, dels som ett sätt att bidra positivt till omställningen.

– Att aktivt jobba med och mäta sitt hållbarhetsarbete är ju en konkurrensfördel, både för att få nöjda kunder och att attrahera medarbetare. Och som företagsledare vill man heller inte halka efter i dessa frågor. Ett incitament kan både komma från hjärtat och vara ekonomiskt, fortsätter Mikael.

“Klimat­­­nyckel­­­talen gav en aha-upplevelse" – Friskis Jönköping växlar upp
Läs denna artikel
“Klimat­­nyckel­­talen gav en aha-upplevelse" – Friskis Jönköping växlar upp

Tips för att mäta klimatavtryck

Joannas och Mikaels tips till dig som vill komma igång med att mäta klimatavtryck.

  1. Gör en analys av nuläget och hitta ert varför: Vad kan vi? Vad är det vi påverkar i vår egen verksamhet? Hur kan vi påverka andra och inspirera flera?
  2. Ta inspiration från andra i samma bransch: Hur ser det ut hos andra? Vilka KPI:er mäter företag inom samma bransch? Det här är en global utmaning och då kan man ta bra exempel från andra.
  3. Titta över befintliga system och leverantörer: Det gjorde vi och hittade att vi enkelt kunde koppla på den här tjänsten på vårt befintliga ekonomisystem. Det gjorde att det blev jätteenkelt att komma igång.

Vill du veta mer?

Är du eller din verksamhet nyfikna eller i behov av att mäta ert klimatavtryck? Läs mer om klimat­nyckeltal och företagets klimat­avtryck eller kontakta några av våra experter direkt så berättar vi mer.

Tjänster
Vi kan hjälpa er med: Budget, rapporter och analyser
Jag vill veta mer
Vi kan hjälpa er med: Budget, rapporter och analyser
Branschspecifik rådgivning
Vi kan hjälpa er med: Real Estate and Construction
Jag vill veta mer
Vi kan hjälpa er med: Real Estate and Construction