- Hur kan ett incitamentsprogram se ut?
- Vilka är riskerna och fördelarna att ta hänsyn till vid införandet?
- Vad ser vi för trender och spaningar på marknaden 2024 och framåt?
- Hur kan 3:12-utredningens förslag på förändrade 3:12-regler påverka framtida incitamentsprogram?
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Företag ägnar mycket tid åt att leta efter, rekrytera och lära upp ny personal – tid som istället skulle kunna ägnas åt att sälja in nya uppdrag, eller utveckla verksamheten. För att få nyckelpersoner att trivas och stanna kvar i företaget är det viktigt att hitta rätt incitament.
Många alternativ i valet av incitamentsprogram
En hög lön räcker inte alltid för att behålla nyckelmedarbetare i företaget. I vissa fall, exempelvis för startup- och scaleup -bolag, är det inte heller möjligt att erbjuda en marknadsmässig lön. Men det finns flera andra möjligheter att skapa incitament för att lockas till och stanna längre i ett bolag – till exempel olika typer av optioner eller delägarskap direkt.
Guide kring incitamentsprogram
Vilken typ av incitamentsprogram som passar respektive företag och medarbetare beror på bransch och vad man som företagare vill uppnå. I vår guide beskriver vi vilka typer av incitament som man kan erbjuda medarbetare – men också vad du bör tänka på innan du skapar ett program.
3:12-regler i förändring kan ge effekter
I början av sommaren presenterades också 3:12-utredningens förslag till ändrade regler för utdelning och kapitalvinst för delägare i fåmansföretag. Det handlar till exempel om slopad 4 %-spärr och särskild dotterföretagsdefinition.
Sedan dess har 42 instanser, så som myndigheter och branschorganisationer, fått möjlighet att lämna sina synpunkter i form av remissvar fram till 18 oktober. Utifrån detta finns det anledning till att nu sätta sig in i hur nya regler skulle kunna påverka de olika alternativen för incitamentsprogram.
Vilken lösning passar ditt företag?
Den anställde blir aktieägare direkt i samband med köpet. Som aktieägare har hen rätt att delta på bolagsstämma och att få eventuell avkastning i form av utdelning och även ta del av värdestegringen.
I vår guide kan du läsa mer om för- och nackdelarna med aktier som alternativ i ett incitamentsprogram.
Teckningsoptioner innebär en rätt att under en viss tidsperiod till ett bestämt pris teckna nyemitterade aktier i bolaget. Beslutet om att ge ut teckningsoptioner fattas av bolagsstämman och gäller även för framtida emission av aktier när optionen tecknas.
I vår guide kan du läsa mer om för- och nackdelarna med teckningsoptioner som alternativ i ett incitamentsprogram.
Köpoptioner innebär en rätt att köpa befintliga aktier i bolaget under en viss tidsperiod till ett bestämt pris. Ett avtal om köpoptioner innebär till skillnad mot teckningsoptioner ingen utspädning för övriga aktieägare.
Köpoptioner kan utgöra värdepapper, men då det endast utgör ett avtal ställer det högre krav på dess utformning.
I vår guide kan du läsa mer om för- och nackdelarna med köpoptioner som alternativ i ett incitamentsprogram.
Kvalificerade personaloptioner innebär en rätt att under en viss tidsperiod till ett bestämt pris förvärva aktier i bolaget eller ett annat bolag i samma koncern. Sedan 2018 kan bolag som inte är äldre än 10 år ge ut KPO:er gratis till de anställda. Särskilda förutsättningar gäller för optionerna, bolaget och de anställda.
Viktigt att notera är att beskattning av aktien sker enligt 57 kap. IL, vilket kan leda till en uppdelning i kapital och tjänst.
I vår guide kan du läsa mer om för- och nackdelarna med kvalificerade personaloptioner (KPO) som alternativ i ett incitamentsprogram.
Personaloption är en rätt att teckna nyemitterade eller befintliga aktier i bolaget under en viss tidsperiod till ett bestämt pris. Anledningen att de benämns som personaloptioner är att det finns så stora inskränkningar i ägandet att de inte kan ses som ett värdepapper.
Här kan viss begreppsförvirring uppstå då det inte är helt ovanligt att företag tror sig vilja ha personaloptioner men de egentligen menar andra former av optioner (exempelvis teckningsoptioner).
Lösningen används nästan aldrig i Sverige av fåmansföretag. Utländska optionsprogram ses ofta som personaloptioner enligt svenska skatteregler. Tanken är ofta att aktien ska kunna realiseras i samband med att man nyttjat sin option och blivit aktieägare.
I vår guide kan du läsa mer om för- och nackdelarna med personaloptioner som alternativ i ett incitamentsprogram.
Den syntetiska optionen ger inte den anställde rätt till en aktie (framtida delägarskap) utan hen får i stället en kontant ersättning vid en bestämd tidpunkt. Storleken på den kontanta ersättningen bestäms utifrån hur mycket marknadsvärdet på den underliggande aktien överstiger det fastställda lösenpriset.
Till följd av ny rättspraxis har intresset för syntetiska optioner ökat den senaste tiden.
I vår guide kan du läsa mer om för- och nackdelarna med syntetiska optioner som alternativ i ett incitamentsprogram.
Bonusprogram är oftast ett resultatbaserat program som baseras på nyckeltal som i sin tur kan delas upp på olika avdelningar inom ett bolag. Bonusprogrammen får ofta en omedelbar effekt, gynnar oftast kortsiktiga mål och ökar lönsamheten. Programmen kan utformas fritt och anpassas till den specifika situationen. Bonus beskattas som lön för den anställde och programmet leder inte till något delägarskap.
I vår guide kan du läsa mer om för- och nackdelarna med bonusprogram som alternativ i ett incitamentsprogram.
Ta hjälp av våra experter
Våra rådgivare skapar helhetslösningar inom incitamentsprogram. Vi tar fram beslutsunderlag, juridiska handlingar och utformar ett lämpligt program. Vi kan hjälpa dig med:
- Design och rådgivning i set up
- Värderingsfrågor – aktier och optioner
- Simulering av utfall
- Redovisning och skattemässiga bedömningar
- Avtalsstöd för samtliga alternativ
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.