Lyssna in webbinarium där vi presenterar årets branschrapport och analyserar aktuella frågor i vård- och omsorgsbranschen. Under sändningen djupdyker vi i aktuella frågor om utvecklingen av sektorn, samt de trender vi ser inom vård och omsorg.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Rapportlansering: Den svenska vård- och omsorgssektorn 2024
Den 1 oktober 2024 är ett viktigt datum för inhyrande företag och uthyrande konsultbolag i Sverige. Det är då 24-månadersregeln i uthyrningslagen blir aktuell för första gången sedan den började tillämpas den 1 oktober 2022.
Regeln innebär att företag som hyr in personal måste erbjuda tillsvidareanställning eller betala två månadslöner till bemanningspersonal som varit placerad på samma driftsenhet i sammanlagt 24 månader under en 36-månadersperiod.
En förutsättning för att omfattas är att den som hyrs in arbetar under kundföretagets kontroll och ledning. För inhyrd personal hos statliga myndigheter finns dessutom särskilda bestämmelser.
Vad innebär 24-månadersregeln?
24-månadersregeln är en konsekvens av de nya LAS-reglerna, och syftar till att ge ökad trygghet för bemanningspersonal och säkerställa att långvariga inhyrningar inte används för att kringgå anställningsskydd. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Konsultföretagarna uppskattar att 6 000–10 000 personer kan komma att beröras.
”Tydliggör om er tjänst inte omfattas”
Som med många nya lagar saknas ännu praxis. Vad som gäller i varje specifikt fall behöver såväl uthyrande som inhyrande bolag ta reda på.
– Regelverket är relativt snårigt för både inhyrande kundföretag och uthyrande arbetsgivare samt deras medarbetare. Här kan vi både stötta med att reda ut om några medarbetare påverkas här och nu, men också hjälpa till att ta fram rutiner och strategier framåt, säger Carolina Nordin, ansvarig för lönetjänster hos Grant Thornton.
– Många inom techbranschen bedöms till exempel inte omfattas av detta, trots att den är så konsulttung. Varje verksamhet behöver sätta sig in i vad som gäller för just dem för att sedan tydliggöra för såväl kunder som medarbetare om företagets tjänst inte omfattas av lagen, säger Sofie von Stapelmohr, ansvarig för Grant Thorntons branschgrupp inom Tech.
”Troligtvis liten effekt inom vården”
Emelie Kagart ansvarar för Grant Thorntons branschgrupp för vård- och omsorgssektorn. Även om inhyrd personal är både vanligt och omdiskuterat i branschen tror Emelie inte att lagen kommer att före med sig några större konsekvenser.
– De som jobbar som inhyrd personal inom vård- och omsorgssektorn har ofta valt det av en anledning. Andelen som tackar ja till en tillsvidareanställning hos inhyrarna tror jag därför blir försvinnande liten, säger Emelie Kagart.
Inhyrande företagets ansvar
Ansvaret för att lagen efterlevs ligger hos det inhyrande företaget. De behöver säkerställa att de har rutiner på plats, och tar höjd för eventuella konsekvenser i form av extra kostnader, m.m.
Så kan vi hjälpa er
- Översyn av anställningsavtal och regelverk
- Uppföljning av personal med stöd för att följa upp medarbetare som påverkas av 24-månadersregeln
- Stöd till bemanningsföretag i form av rådgivning och hjälp med planering och uppföljning
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.