Bli först med att läsa senaste nytt och få värdefulla insikter för ditt företag. Vi bjuder på tips och råd samt inbjudningar till aktuella webbinarier.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
En budget bör grunda sig på de mål och den affärsplan som bolaget har satt för verksamheten. Därmed är budgetarbetet för nästkommande räkenskapsår en del av affärsplanen som sträcker sig över flera år.
- På Grant Thornton betonar vi vikten av att budgetprocessen går som en röd tråd från ägare och styrelse ner till den operativa verksamheten för att den ska få bäst verkan, säger Monika Lindberg, affärsrådgivare på Grant Thornton.
Viktigt involvera hela företaget
Inför budgetprocessen är det styrelsens uppgift att sätta budgetmål, eller ekonomiska mål baserat på ägarvilja, strategi och affärsplan. En genomarbetad budget som speglar affärsplanen blir sedan ett bra verktyg för att följa verksamheten löpande.
– Detta bör göras genom att involvera hela företaget. Tyvärr sker detta alltför sällan och riskerar att resultera i att budgetmålen blir för övergripande och svåra för organisationen att omsätta i konkreta aktiviteter, samt att medarbetarna inom organisationen inte känner något ägandeskap anser Monika Lindberg.
Hon säger att det därför är viktigt att hela organisationen får vara med och påverka och tänka igenom hur de ska kunna nå de föreslagna målen. Detta gäller oavsett om man jobbar med försäljning eller produktion, alla bör få säga sitt.
Monika Lindberg, affärsrådgivare, Grant Thornton
Börja i tid
I den bästa av världar tycker Monika Lindberg att budgeten ska vara klar en till två månader innan det nya året börjar. Men hon ser ofta att bolagen inte avsätter den tid som krävs för ett konstruktivt budgetarbete.
– Om budgetarbetet drar ut på tiden kan det påverka den löpande verksamheten eftersom det ofta är ett arbete som tar mycket resurser i anspråk. Blir budgeten inte klar förrän en bit in på året tappar du också en stor del av vitsen med budgetarbetet, nämligen analysen och uppföljningen.
Viktigt med löpande uppföljning
När budgeten väl är satt kan den nämligen behöva justeras utifrån vad som händer på marknaden eller i omvärlden. Därför är det viktigt med löpande uppföljning. Om budgeten behöver justeras ska en prognos upprättas som omvärderar budgeten.
– En del menar att budgeten är gammal redan när den är upprättad, men då har man ju missat hela poängen. Budgeten behövs som ett riktmärke för organisationen att följa upp och analysera mot. Varför blev det bättre eller sämre än tänkt? Har vi gjort det vi sagt i affärsplanen? Det är en läroprocess, säger Monika Lindberg.
Vad kan man vinna på en smidigare budgetprocess?
– Det beror på vad som ursprungligen inte fungerat i bolagets process. Men många som arbetar i Excel upplever att det är svårt att få en övergripande bild av budgetarbetet. Genom att ta hjälp av automatiserade tjänster spar man mycket administrativ tid och processen kan kortas samtidigt som risken för mänskliga misstag elimineras. Medarbetare som är inblandade i processen kan då fokusera på mer värdeskapande uppgifter som att analysera vad avvikelser i budgeten beror på.
Grant Thornton lanserar nu en ny budgettjänst. Hur kan den underlätta processen?
– Det finns ett behov bland våra kunder att få hjälp med att upprätta budgetar och sätta mål för verksamheten. Med vår nya digitala tjänst ”Budget, rapporter och analyser” kan våra kunder på ett mycket enkelt och smidigt sätt upprätta budgetar och prognoser, berättar Monika Lindberg och förklarar:
– Tjänsten finns i Grant Thorntons kundplattform Flow, vilket gör den både lättillgänglig och säker. Det är också väldigt praktiskt eftersom vi som rådgivare kan jobba tillsammans med kunden i tjänsten. Även om det är kunden som äger budgeten så kan vi vara behjälpliga.
Monika Lindberg berättar vidare att tjänsten har ett behörighetssystem som innebär att ansvariga personer tilldelas ett visst kostnadsställe utan att få tillgång till hela bolagets budget. Det är också möjligt att följa resultatet via en dashboard och löpande se hur det går för bolaget genom de uppsatta nyckeltalen.
– Nu kan våra kunder lämna budgetarbetet i Excel. Det spar tid och resurser och minskar risken för felinmatningar. Dessutom slipper de själva köpa in dyra system till ekonomifunktionen när de i stället får tillgång till vår tjänst.
5 tips för en smidig och värdeskapande budgetering1. Grundarbetet är viktigt. Gör en tidplan, utse ansvariga och vilka i bolaget som ska vara involverade. 2. Sätt mål i form av nyckeltal som följs upp löpande och säkerställ att budgeten baseras på en affärsplan/verksamhetsplan. 3. För att undvika att budgetarbetet blir alltför utdraget är det viktigt att ha en tydlig arbetsprocess och att alla känner en delaktighet i de mål som sätts upp. 4. Analysera avvikelser och se till att du genom denna analys lär dig mer om verksamheten, din omvärld och marknaden. 5. Använd ett automatiserat verktyg – det spar tid och resurser och minskar risken för felinmatningar. |
Webbinarium: Budgeten – så blir den ett framåtriktat verktyg
Missa inte vårt webbinarium på temat budget. Du får konkreta tips på hur du kan lägga upp en budgetprocess som är snabb, effektiv och som kommer att hjälpa dig att styra bolagets framtid. Du kan se webbinariet när det passar dig via vår on demand-plattform nedan.
Vill du få nyheterna direkt i din inkorg?