Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
- Mitt första tips är att förbereda dig i tid. Dels för att det kan ta längre tid att få fram handlingar men också för minimera fysiska möten. Min rekommendation att göra det så smidigt för sig som man bara kan. Deklarationshanteringen är en sak som går att förenkla med digital signering och genom att anlita ombud, säger Sora Schnürer.
Så här kan du förenkla deklarationsinlämningen:
- Oavsett om företaget får deklarationen utskickad på papper eller via digital brevlåda, kan alltid deklarationsblanketten hämtas hem som PDF-fil från Mina Sidor på Skatteverkets hemsida. En nyhet för i år är dessutom att man kan hämta de förtryckta uppgifterna som SRU-fil. Det innebär att de förtryckta uppgifterna direkt kan importeras i ett deklarationsprogram.
- En nyhet som kom förra våren, med anledning av Corona, är att även registrerad vd numera har rätt att signera företagets inkomstdeklaration, såväl på papper som digitalt, utan att vara registrerad som ombud.
- Det finns ingen möjlighet att agera enligt fullmakt vid inlämning på papper. Då gäller att det är behörig firmatecknare eller vd som undertecknar förstasidan på deklarationen.
- Firmatecknare som tecknar ensamt, och numera även vd, kan signera deklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida med e-legitimation. Men det finns dock ingen möjlighet att lämna digitalt om firmateckning t ex sker två i förening.
- Ett företag med flera firmatecknare som tecknar gemensamt kan förenkla processen genom att anlita ett deklarationsombud, som kan signera deklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida. Det kan vara en företrädare för företaget, redovisningsansvarig, eller annan särskilt utsedd person. Ansökan ska vara underskriven av behörig firmatecknare och även registrerad vd kan numera utse deklarationsombud.
- Deklarationsombud kan anmälas till Skatteverket via den här länken.
- Att ansöka om ett deklarationsombud bör göras i god tid. Det kräver fortfarande att behöriga firmatecknare eller vd signerar ansökan, men om man gör det i ett tidigt skede har man större handlingsutrymme om något skulle hända eller om någon skulle bli sjuk.
Fördelen med att registrera deklarationsombud
Har du registrerat ett eller flera deklarationsombud hos Skatteverket kan dessa lämna företagets inkomstdeklaration med e-legitimation.
- Hela inkomstdeklarationen kan numera lämnas digitalt via Skatteverkets filöverföringstjänst och signeras av ett deklarationsombud.
- Ett deklarationsombud kan även lämna in moms- och arbetsgivardeklarationer, liksom fastighetsdeklaration och preliminär inkomstdeklaration.
- Den som är registrerad som ombud kan se skattekonto, slutlig skatt och uppgifter från tidigare lämnade skattedeklarationer.
Digital inlämning av bolagsdeklarationer
För bolagsdeklarationer finns det möjlighet att lämna in deklarationen senare än de fasta inlämningstiderna om det sker genom digital inlämning. När företagets inkomstdeklaration ska lämnas styrs av vilket räkenskapsår företaget har och om du deklarerar digitalt eller på papper. Lämnar du in hela deklarationen digitalt är sista inlämningsdag en månad senare än om du lämnar in den på papper.
Sista dag att lämna in inkomstdeklarationen
Bokslut |
På papper |
Digitalt |
Maj–juni 2020 |
15 december 2020 |
15 januari 2021 |
Juli–augusti 2020 |
1 mars 2021 |
1 april 2021 |
September–december 2020 |
1 juli 2021 |
2 augusti 2021 |
Januari–april 2021 |
1 november 2021 |
1 december 2021 |
För att Inkomstdeklaration 2 ska räknas som digitalt inlämnad krävs att du lämnar in hela deklarationen digitalt.
Inkomstdeklarationen kan numera lämnas helt digitalt via Skatteverkets filöverföringstjänst. Tidigare kunde inte huvudblanketten lämnas in via filöverföringstjänsten, utan endast räkenskapsschema, skattemässiga justeringar och andra bilagor skickas via s.k. SRU-fil. Företrädaren eller deklarationsombudet behöver därefter endast logga in på Mina Sidor och digitalt godkänna deklarationen.
- Detta innebär en stor förenkling för såväl företagen som för oss som hjälper företagen att upprätta deklarationer. Men kom ihåg att för att kunna skicka filer via Skatteverkets filöverföringstjänst krävs ett deklarationsprogram som kan skapa SRU-filer, säger Sora Schnürer. Det enda kravet på företrädaren som ska signera är dock att denne har e-legitimation.
Kontakta oss om du behöver stöd i processen.