-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Den svenska lagstiftningsprocessen och det ursprungliga förslaget har kritiserats för bl.a. sanktionssystemets konstruktion samt utökningen av tillämpningsområdet. I grunden har också EU:s direktiv fått massiv kritik både från svenskt och internationellt håll rörande bl.a. osäkerheten om vad som är ett rapporteringsskyldigt arrangemang och vilka parter som i sin tur är rapporteringsskyldiga.
Vad innebär då dessa regler och vad är ett rapporteringspliktigt gränsöverskridande arrangemang?
Med ett gränsöverskridande arrangemang avses ett arrangemang som berör mer än en medlemsstat i Europeiska unionen, eller en medlemsstat och ett tredjeland, och som uppfyller ex. minst ett av de följande villkoren; (i) att transaktionsparterna (kallade deltagare i lagstiftningen) inte har hemvist i samma land, (ii) transaktionsparterna har hemvist i mer än en stat eller jurisdiktion eller (iii) en transaktionspart bedriver näringsverksamhet i en annan stat än sin hemviststat genom s.k. fast driftställe och där transaktionen utgör del av verksamheten från det fasta driftstället. Flertalet ytterligare exempel finns.
För att kunna identifiera vilka arrangemang som är rapporteringsskyldiga så finns vissa kännetecken angivna i den föreslagna lagtexten. Kännetecknen ska typiskt sett indikerar att det kan finnas en risk för skatteflykt. Några av dessa är:
- Omvandling av inkomst till tillgångar som beskattas lägre eller undantas från beskattning,
- användning av ett förvärvat företagets underskott för att minska skattepliktig inkomst,
- om det finns konfidentialitetsvillkor (ex. om en transaktionspart har förbundit sig att inte röja hur en skatteförmån kan uppnås genom transaktionen),
- gränsöverskridande betalningar såsom ex. att arrangemanget innebär att värdeminskningsavdrag på en tillgång begärs i mer än en stat (detta är enligt vår åsikt något som är mycket vanligt när ett svenskt bolag har ett utländskt fast driftställe med tillgångar som skrivs av i båda jurisdiktionerna), och
- internprissättning till exempel om det innefattar användning av regler om schabloniserad beräkning av resultat eller vinstmarginaler.
Vem har rapporteringsplikt?
Ovan har exempel givits på vad som är ett gränsöverskridande arrangemang och vilka sådana företeelser som är rapporteringspliktiga. Men vilka parter ska praktiskt rapportera? Kortfattat omfattar rapporteringsplikten användare av arrangemanget (ex. i de flesta fall transaktionsparterna) och rådgivare i arrangemanget.
På vilket sätt ska rapportering ske?
Uppgifterna om den gränsöverskridande transaktionen ska lämnas till skattemyndighet senast 30 dagar efter den dag då rådgivaren antingen gjorde arrangemanget tillgängligt, den dag då arrangemanget blev redo för genomförande eller den dag rådgivaren påbörjade genomförandet av arrangemanget. Det kommer att i Sverige vara möjligt att lämna in DAC 6-rapporter elektroniskt genom filluppladdning i e-tjänst, manuell registrering i e-tjänst och API.
Vad händer om rådgivare eller användare inte rapporterar?
Om rådgivare och användare inte rapporterar ett gränsöverskridande arrangemang finns ett sanktionssystem. En rapporteringsavgift tas ut för rådgivare på mellan 15 000 kr och 315 000 kr och för användare på mellan 7 500 kr och 157 500 kr för utebliven rapportering. Rapporteringsavgifterna är beroende på tidsutdräkt att rapportera samt omsättning. Reglerna kommer att träda ikraft per den 1 juli 2020 om inget oförutsett händer. Senaste dag för rapportering av retroaktiva arrangemang är den 31 augusti 2020.
Avslutande kommentar
Som en avslutande reflektion bör noteras att vi välkomnar att Regeringen inte valt att gå vidare med det tidigare förslaget att vissa arrangemang skulle rapporteras även om de ägde rum inom Sverige. Dock är Regeringen fortfarande av uppfattningen att regeringskansliet bör arbeta vidare med frågan om just de nationella arrangemangen. Det bör också noteras att lagrådsremissen inte heller på ett tydligt sätt anger vad ett arrangemang är och vi ser en risk i att många vanliga strukturer och transaktioner kommer att träffas av rapporteringsplikten utan att ha någon som helst karaktär av skatteflykt.
Rapporteringsskyldigheten ställer stora krav på både rådgivare och användare. Många transaktioner med flera inblandade jurisdiktioner kommer att träffas av rapporteringsplikten och vi kan konstatera att mycket fortfarande är oklart och vägledande praxis kommer av naturliga skäl att dröja.