-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Förslagen omfattar en ny skattegynnad optionsform men också ökat regelkrångel och höjd beskattning i vissa fall. Om incitamentsutredningens förslag blir verklighet, kommer utformningen av incitamentsprogram behöva ses över.
Incitamentsutredningens uppdrag var att analysera hur incitamentsprogram är utformade och hur skattereglerna påverkar utformningen. Utredningen skulle komma med förslag på förändringar som främjar Sveriges konkurrenskraft och gör det lättare för bolag att attrahera och behålla nyckelpersoner.
När en anställd köper värdepapper i det bolag som denne är anställd i, är det viktigt att ta ställning till om detta är en förmån och när den i så fall ska beskattas. Värdepapper i onoterade bolag är ofta svåra att värdera, särskilt när de är förenade med villkor om fortsatt anställning.
Utredningens tre viktigaste förslag på förändringar är:
• Ny värdepappersregel. Utredningen föreslår att värdepapper som har villkor om fortsatt anställning längre än två år ska beskattas först när villkoren upphör. Förmånen vid det tillfället beskattas som inkomst av tjänst. Samtidigt ska arbetsgivaren betala sociala avgifter på beloppet. Utdelning innan villkoren upphör ska beskattas som inkomst av tjänst. Om villkoren är kortare än två år sker beskattning av förmånen redan vid tillträdet. Om värdepappret sedan ökar i värde sker beskattningen i inkomstslaget kapital.
• Kvalificerade personaloptioner. För att underlätta för små och nystartade bolag att anställa nyckelpersoner föreslår utredningen en ny typ av optioner, kvalificerade personaloptioner (KPO). En anställd som får en KPO förmånsbeskattas inte och arbetsgivaren behöver inte betala några sociala avgifter. För att optionen ska klassificeras som en KPO finns ett antal krav på företaget, den anställde och själva optionen. Bland annat ställs följande krav:
- Onoterat aktiebolag inom EES
- Högst 50 anställda och maximalt 80 mkr i omsättning
- Rörelsen får inte ha bedrivits längre än 7 år
- Det samlade värdet av optioner får inte överstiga 100 mkr
- Optionsinnehavaren måste arbeta minst 75 % av en heltidsanställning
- Optionsinnehavaren eller närstående får inte äga aktier i bolaget
- Värdet på optionerna får inte överstiga 5 mkr per optionsinnehavar
• Kontrolluppgiftsskyldighet och dokumentationskrav. För att underlätta Skatteverkets utredning av incitamentsprogram föreslår utredningen en kontrolluppgiftsskyldighet. Om någon får köpa ett värdepapper på grund av sin anställning ska arbetsgivaren lämna kontrolluppgift. Dessutom ska arbetsgivaren dokumentera hur värderingen av värdepappret har gjorts.
Förslaget om KPO underlättar för vissa nystartade företag att attrahera nyckelpersoner. De andra delarna av utredningens förslag innebär försämringar jämfört med dagens regler.
Utredningen föreslår att reglerna ska träda ikraft den 1 januari 2018.
Med dagens regler är det stor skillnad i kapitalbeskattningen för anställda beroende på vad det är för typ av ägare i bolaget. En anställd i ett bolag där ägarna själva är anställda och aktierna därmed är kvalificerade andelar i fåmansföretag, beskattas med en skattesats som kan uppgå till 57 %. En anställd i ett börsnoterat bolag beskattas med en skattesats på 30 % och en anställd i ett onoterat bolag beskattas med 25 % skatt. Det är olyckligt att utredningen inte har föreslagit regler som mildrar eller tar bort de stora skillnader i beskattning som finns idag.