Vi bjuder återigen in till det populära webbinariet kring aktuella skattefrågor. Våra skatteexperter berättar om nyheter inför det kommande året, men blickar även längre fram.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Förutom vissa grundläggande momskunskaper är det nödvändigt att känna till tre viktiga begrepp när man gör ett utlägg för någon annans räkning. I dagligt tal använder vi oss kanske generellt av begreppet ”utlägg” men för att få momsen rätt behöver man göra en uppdelning av detta i tre olika kategorier:
- Kostnadskomponenter
- Vidarefakturering
- Civilrättsliga utlägg
Kostnadskomponenter
Till kostnadskomponenter räknas inköp för den egna verksamheten. För att kunna tillhandahålla verksamhetens varor eller tjänster görs vissa inköp som sedan kommer att ingå i priset för varorna/tjänsterna vid faktureringen, såsom direkta eller indirekta kostnadskomponenter.
Exempel på kostnadskomponenter kan vara resekostnader såsom, taxi, hotell eller restaurangtjänster. Den ingående momsen på leverantörsfakturan från exempelvis hotellet är avdragsgill så länge den kan kopplas till en bedriven momspliktig verksamhet. Vid faktureringen tillämpas den momssats som i så fall gäller för organisationens specifika varor eller tjänster. Man har ju inte sålt en hotellövernattning (12 procent moms) till kunden. Om organisationens försäljning inte är momspliktig, vilket kan vara fallet för inskränkt skattskyldiga föreningar såsom till exempel idrottsföreningar, saknas avdragsrätt för ingående moms på den inköpta ”kostnadskomponenten” (hotellnatten, taxiresan osv.).
Vidarefakturering
Vidarefakturering avser inköp som inte ingår i ovanstående utan är ett renodlat inköp för någon annans verksamhet. Detta kan förekomma inom grupper med intressegemenskap såsom i koncerner eller mellan olika delar av en organisation till exempel från riksförbund ut till region-/lokalföreningar, mellan regionförbund och till/ mellan lokala föreningar och så vidare. Inköpen hanteras genom att kostnaden vidarefaktureras till den inköpet avser. Den ingående momsen på inköpet, leverantörsfakturan, är avdragsgill så länge en vidarefakturering med moms görs. Vid faktureringen tillämpas den momssats som gäller för just den specifika vara eller tjänst som vidaresäljs.
Om vidareförsäljningen från den inköpande organisationen inte är momspliktig kan avdrag för ingående moms inte göras på inköpet. Se vidare nedan angående risken att en organisation blir skattskyldig till moms vid vidarefakturering.
Civilrättsliga utlägg
Civilrättsliga utlägg gäller inköp som görs i någon annans namn och för någon annans verksamhet. Fakturan avser alltså den andres verksamhet och på leverantörsfakturan anges denne som köpare/fakturamottagare. När det gäller utlägg är det momsmässigt ett utlägg om du kan svara ja på följande två kontrollfrågor: Är det uppenbart för säljaren (leverantören) att det är slutkunden som är köparen?
Står slutkunden även som fakturamottagare? Utlägg hanteras över balansen och resulterar alltså inte i något avdrag för ingående moms eller i att någon utgående moms tas ut. Om det inte är fråga om ett civilrättsligt utlägg hanteras leverantörsfakturan i stället som en kostnadskomponent eller som ett inköp för vidarefakturering, se ovan.
Vidarefakturering kan innebära skattskyldighet
Förutom att förstå skillnaden mellan ovan tre kategorier när det gäller utlägg och vidarefakturering är det också viktigt för organisationer att känna till att en skattskyldighet till moms kan uppstå vid hantering av utlägg exempelvis vid vidarefakturering. En organisation som inte bedriver någon momspliktig verksamhet kan bli skattskyldig till moms med åtföljande plikt att momsregistreras och lämna momsdeklarationer på grund av en vidarefakturering. Det är inte ovanligt att man inom organisationer, stiftelser eller trossamfund delar på kostnader.
Detta kan bli fallet om exempelvis ett riksförbund köper in något som flera regionala och/eller lokala föreningar ska dela på, det skulle kunna gälla marknadsföring eller licenser av något slag. Eftersom inköpen är momspliktiga kommer riksförbundet att få en leverantörsfaktura med moms.
När denna sedan ska delas upp och faktureras övriga föreningar inom organisationen hamnar riksförbundet så att säga i säljarens ställe och säljer därmed en momspliktig tjänst till sin lokala förening. Detta innebär att skattskyldighet till moms uppstår för den säljande parten.
Observera att denna fakturerings- och skattskyldighet endast gäller när de föreningar som vidarefaktureras är egna juridiska personer och inte om kostnader delas mellan avdelningar inom ett och samma förbund (inom en och samma juridiska person).
I vissa fall kan det gå att i stället för att köpa in och sälja vidare, göra inköp för andra föreningar i deras namn och för deras räkning, dvs. att göra ett civilrättsligt utlägg enligt ovan. På så sätt undviker den som gör inköpet att därefter göra en vidareförsäljning som kan vara momspliktig och resultera i skattskyldighet till moms. Inköpet görs ju inte för egen räkning utan direkt för den andra parten/föreningen.
Omsättningströskel
För den som uppfyller villkoren för att vara skattskyldig och därmed registrerad för moms kan det finnas möjlighet att fortsätta stå utanför momssystemet. Det gäller om omsättningen på årsbasis understiger 80 000 kronor (ex moms).
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.