-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Bakgrund
I momslagen finns ett absolut avdragsförbud för stadigvarande bostad som syftar till att säkerställa att avdrag för ingående moms inte görs på sådant som kan anses utgöra privata levnadskostnader. Frågan i det nu aktuella målet var om detta avdragsförbud var tillämpligt på inköp av skrivbord och skrivbordslampor till de anställdas hemmakontor.
Målet är ett överklagat förhandsbesked från Skatterättsnämnden och rör Ericsson AB. I samband med pandemin övergick bolaget till arbete hemifrån för de kontorsanställda som hade sådana arbetsuppgifter som kunde utföras hemifrån. I och med detta tog bolaget fram ett erbjudande till dessa anställda om att få göra inköp av vissa utvalda kontorsmöbler för placering i hemmet.
I korthet bestod erbjudandet i att den anställde kunde göra ett inköp av ett skrivbord och en skrivbordslampa, och därefter blev ersatt av arbetsgivaren för inköpet. Erbjudandet var begränsat till ett visst belopp för varje anställd. Den anställde kunde välja mellan vissa produkter som bolaget valt ut och bedömt som ergonomiskt lämpliga. Skulle anställningen hos Ericsson AB upphöra, kunde den anställde antingen köpa kontorsmöblerna från bolaget till marknadspris eller lämna tillbaka dem.
HFD:s avgörande
HFD inleder sin bedömning med att hänvisa till sin egen tidigare praxis och konstaterar att avdragsförbudet för stadigvarande bostad är en schablonregel. Avdragsförbudet ska tillämpas oberoende av om huvudregeln för avdragsrätt i momslagen skulle ha medfört rätt till avdrag därför att momsen är hänförlig till momspliktig verksamhet.
Avdragsförbudets karaktär av schablonregel innebär dock inte att avdrag för ingående moms som hänför sig till en byggnad av bostadskaraktär alltid ska vägras, oavsett på vilket sätt byggnaden används. Både utformningen och den faktiska användningen av en byggnad eller en del av en byggnad kan tillmätas betydelse vid bedömningen av om byggnaden (eller byggnadsdelen) ska anses vara stadigvarande bostad.
Exempelvis har avdragsförbudet inte ansetts vara tillämpligt då en del av en bostadsbyggnad används som kontor i momspliktig verksamhet, givet att den delen har varit helt avskild från byggnaden i övrigt. I det nu aktuella målet var det fråga om ingående moms hänförlig till inköp av skrivbord och skrivbordslampor som placerades i de anställdas hem och användas av dem vid hemarbete. Enligt HFD framgick inte att arbetsplatserna i hemmen var avskilda från bostaden i övrigt.
Faktumet att skrivborden och skrivbordslamporna utgör lös egendom hindrar inte att den ingående momsen på inköpen kan omfattas av avdragsförbudet för stadigvarande bostad. Vidare konstaterar HFD att skrivbord och skrivbordslampor är vanligt förekommande i bostäder och kan användas även för privat bruk. Mot bakgrund av detta ansåg HFD att avdragsförbudet för stadigvarande bostad var tillämpligt på Ericsson AB:s inköp av kontorsmöbler till de anställdas hemmakontor.
Våra kommentarer
Avgörandet från HFD återspeglar enligt vår uppfattning en förlegad syn och en rättstillämpning som inte är i synk med hur samhället och bedrivandet av verksamheter har utvecklats, inte minst i kölvattnet av Covid-pandemin. Den allmänna uppfattningen är att det idag måste finnas utrymme för en mer tidsenlig hantering av denna typ av inköp.
Exempelvis bör kostnaderna kunna bedömas så som allmänna omkostnader i den samlade momspliktiga verksamheten hos bolaget, vilket också minoriteten i Skatterättsnämnden resonerade kring i det aktuella fallet. Med utgången i målet blir det tydligt att avdragsförbudet för stadigvarande bostad måste ses över för att anpassas till den verklighet vi lever och arbetar i idag.
Konsekvensen av domen blir i princip att avdragsrätten för inköpet bestäms baserat på var inventarierna placeras, det vill säga i arbetsgivarens lokaler eller den anställdas hemmakontor. Det går att fundera på om detta är i linje med avdragsförbudets syfte att förhindra avdrag för ingående moms på privata levnadskostnader.
Extra kännbar blir domen för de arbetsgivare som tar betalt av anställda för kontorsutrustning till hemmakontor. Dels ska arbetsgivaren då redovisa utgående moms på ett underlag motsvarande marknadsvärdet för möblerna, dels får arbetsgivaren inget avdrag för ingående moms på inköpet av möblerna.
Har du frågor om hur din verksamhet kan påverkas av domen?
Högsta förvaltningsdomstolens dom meddelad den 2 juni 2023, mål nr 605-23
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.