-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av lagstadgad hållbarhetsrapport
EU-direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) som infördes 1 juli 2024 innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata jämfört med tidigare. Dels blir rapporteringskraven betydligt striktare, dels kommer det krävas att revisorerna gör en översiktlig granskning av hållbarhetsrapporten. Hållbarhetsrapporten ska nu upprättas på koncernnivå och att all data skall göras tillgänglig i maskinläsbart skick i en central EU-databas.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.

Regeringen har presenterat nya förslag för att förenkla och tydliggöra reglerna kring avdrag för forskning och utveckling (FoU). Dessa förändringar syftar till att göra det lättare för företag att dra nytta av skatteincitamenten och därmed öka sina investeringar i FoU.
Förenklade regler och tydligare definitioner
En av de största utmaningarna med de nuvarande reglerna är otydliga definitioner av vad som räknas som forskning och utveckling. Kraven på att bevisa bakomliggande forskning och dess direkta påverkan på utvecklingen har för många varit nästintill omöjliga att uppfylla. För att lösa detta föreslår utredningen att:
- Kravet på att arbetet ska vara systematiskt och kvalificerat tas bort.
- Forskning definieras som arbete med att i kommersiellt syfte ta fram ny kunskap.
- Utveckling definieras som arbete med att i kommersiellt syfte ta fram eller förbättra varor, tjänster eller produktionsprocesser genom nya lösningar på vetenskapliga eller tekniska problem.
– De befintliga reglerna har stora brister, inte minst i hur forskning och utveckling definieras och tillämpas. Nu hoppas jag att den nya definitionen gör att fler företag vågar och kan söka det avdrag de borde ha rätt till, säger Tobias Bjarneborg.
Enklare arbetstidvillkor
För att fler företag ska kunna utnyttja FoU-avdraget föreslår utredarna även att kravet på minst 15 timmars arbete per vecka tas bort. Detta gör det enklare för små och medelstora företag att dra nytta av skatteincitamenten.
Samarbete mellan myndigheter
För att stärka tillämpningen av FoU-avdraget ska Skatteverket kunna inhämta expertutlåtanden från andra myndigheter som Patent- och registreringsverket, Vinnova eller Forskarskattenämnden. Detta ska leda till mer noggranna och välgrundade bedömningar av vad som kvalificerar som FoU.
Ingen förändring av avdragstaket
Avdragstaket på 36 miljoner kronor per år och koncern föreslås vara oförändrat. Detta tak anses fortfarande konkurrenskraftigt i jämförelse med andra länder och förväntas gynna de flesta företag som är aktiva inom FoU.
Välkomnas av tech-bolagen
Trots att digitala lösningar ofta har en central roll i nya innovationer, inte minst på hållbarhetsområdet, så har mjukvaruutveckling generellt sett inte omfattats av FoU-definitionen. Sofie von Stapelmohr är branschansvarig för Tech på Grant Thornton, och välkomnar det nya förslaget som ser ut att öppna upp även för tech-innovationer.
Praktiska tips för företag
- Se över ert tidigare FoU-arbete: Om ni tidigare fått avslag på FoU-avdrag eller inte vågat ansöka på grund av osäkerhet, rekommenderar vi att göra en ny översyn av era FoU-aktiviteter om och när förslagen blir lagstiftning.
- Ta in extern hjälp: Ta hjälp av rådgivare för att navigera de befintliga och nya reglerna för att maximera era möjligheter till FoU-avdrag.
- Lägg tid på dokumentation: Säkerställ att ni har tydlig dokumentation av era FoU-projekt för att underlätta bedömningen av vad som kvalificerar som FoU. Även efter att reglerna förenklas kommer dokumentationen spela en central roll.
Vad händer nu?
Förslaget till nya FoU-avdraget föreslås träda i kraft den 1 januari 2026. Just nu är förslaget ute på remiss fram till 9 maj.
Vi fortsätter att följa processen fram tills de nya reglerna finns på plats.
Så kan vi stötta
Grant Thorntons skatterådgivare kan hjälpa er att utvärdera ert företags möjlighet till FoU-avdrag och hantera eventuella frågor från Skatteverket.
När ert företag har fått beviljat FoU-avdrag (även med befintliga regler), kan våra lönespecialister bistå med att säkerställa att lönerna för de anställda som är involverade i FoU-projekt hanteras korrekt. Vi hjälper er att rapportera relevant information till Skatteverket, vilket minimerar risken för fel och underlättar för er att dra nytta av FoU-avdraget.
Kontakta oss gärna för mer information om hur vi kan stödja ert företag i att dra nytta av FoU-avdraget och sedan hantera löneadministrationen.
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.