-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av lagstadgad hållbarhetsrapport
EU-direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) som infördes 1 juli 2024 innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata jämfört med tidigare. Dels blir rapporteringskraven betydligt striktare, dels kommer det krävas att revisorerna gör en översiktlig granskning av hållbarhetsrapporten. Hållbarhetsrapporten ska nu upprättas på koncernnivå och att all data skall göras tillgänglig i maskinläsbart skick i en central EU-databas.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansbolag - Ägarledda Företag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
M&A Skatt
Vårt M&A-skatteteam erbjuder omfattande expertis inom skattefrågor kopplade till bland annat företagsförvärv, säljprocesser, börsintroduktioner (IPO), listbyten, incitamentsprogram och finansieringslösningar. Vi har erfarenhet av att stödja allt från globala koncerner och private equity-bolag till mindre svenska fåmansföretag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Finansiell redovisning och rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
Det är vanligt att ägare i ägarledda bolag tar hjälp med att upprätta sin inkomstdeklaration. Har du som ägare tagit utdelning eller sålt aktier i bolaget behöver du till exempel tänka till kring hur du fyller i K10-blanketten rätt. Här har vi samlat praktisk information och viktiga datum för din inkomstdeklaration.
Det viktigaste inför årets deklaration
Två saker är viktiga att ha med i planeringen:
- I år har Skatteverket förlängt inlämningstiden för dig som har anstånd via din byrå, som ett sätt att underlätta till följd av coronaviruset covid-19. Den 15 juni är sista inlämningsdag, gäller båda papper och digitalt.
- Om du får hjälp med att upprätta deklarationen och fylla i K10-blanketten kan det vara bra att veta att din byrå kan lämna denna bilaga digitalt. Sedan kan du lämna resten av din deklaration själv via Skatteverkets e-tjänst.
När skickas deklarationsunderlaget ut?
- Du som har en digital brevlåda fick deklarationen digitalt i början av mars.
- Du som inte har en digital brevlåda får deklarationen via post 13 mars - 15 april
När ska deklarationen lämnas in?
- 31 mars - om du vill ha ev. skatteåterbäring redan i april och deklarerar digitalt
Detta förutsätter att du deklarerar digitalt (app, sms, e-tjänst) utan att ändra eller lägga till något. - 4 maj - om du inte har byråanstånd
Inlämning kan ske antingen genom post, på Skatteverkets servicekontor eller digitalt. - 15 juni - om du har byråanstånd.
2020 har Skatteverket utökat byråanståndet och samma datum gäller för både digital inlämning och pappersdeklarationer. Läs mer på Skatteverkets hemsida.
Vad är byråanstånd och hur fungerar det?
Din revisions- eller redovisningsbyrå har möjlighet att söka anstånd med inlämning av de deklarationer som du får hjälp att upprätta. Ansökan behöver göras till Skatteverket innan den 4 maj med beaktande av eventuell hantering hos Skatteverket.
För dig som får hjälp med deklarationen, gäller följande process:
- Inlämningen kan ske från din byrå antingen av delar eller hela deklarationen genom Skatteverkets e-tjänst ”Filöverföring”.
- Om hela deklarationen skickas in digitalt av byrån via e-tjänsten ”Filöverföring” måste du signera deklarationen med ditt BankID genom inloggning på Mina sidor på Skatteverkets hemsida.
- Om del av deklarationen skickas digitalt av din byrå via e-tjänsten ”Filöverföring” måste du logga in på Skatteverkets hemsida genom e-tjänsten ”Inkomstdeklaration 1”, istället för filöverföring från byrån. Du fyller då själv i beloppen från bilagorna i den digitala deklarationen och signerar med BankID.
- Du kan även välja att lämna deklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida genom e-tjänsten ”Inkomstdeklaration 1”, istället för filöverföring från din byrå. Du fyller då själv i beloppen i den digitala deklarationen och signerar med BankID.
- I vissa få undantagsfall finns upplysningar som inte går att lämna in digitalt. I dessa undantagsfall får just de upplysningarna lämnas på papper och deklarationen räknas ändå som digitalt inlämnad.
Vad har hänt med kontrolluppgifterna?
Har du inte fått någon kontrolluppgift från din arbetsgivare eller pensionsutbetalare? Arbetsgivare rapporterar från och med 2019 in uppgifterna månadsvis. De flesta får därför ingen kontrolluppgift för 2019.