-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
1. Lämna in deklarationen en månad senare
Tidigare har det varit tillåtet att lämna inkomstdeklarationen en månad senare än det ordinarie inlämningsdatumet om företaget deklarerar digitalt. Av förenklingsskäl har nu Skatteverket bestämt att inkomstdeklarationen får lämnas vid det senare datumet oavsett om du deklarerar digitalt eller på papper. Detta gäller för aktiebolag eller ekonomiska föreningar med bokslut från juli 2022 och framåt. För företag med kalenderår som räkenskapsår ska således deklarationen vara inlämnad senast den 1 augusti 2023.
Tips! Trots möjlighet till senare inlämning är det dock en rekommendation att se till att få koll på eventuell kvarskatt så snart som möjligt, nu när kostnadsräntan på skattekontot är betydligt högre än tidigare. Läs mer här: Historisk räntehöjning på skattekontot |
2. Registrera deklarationsombud i tid
Firmatecknare som tecknar firman ensam och bolagets vd kan signera inkomstdeklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida med e-legitimation. Det finns dock fortfarande ingen möjlighet att lämna deklarationen digitalt om firmateckning t ex sker två i förening.
Ett företag med flera firmatecknare som tecknar gemensamt kan förenkla processen genom att anlita ett deklarationsombud, som kan signera deklarationen digitalt på Skatteverkets hemsida. Det kan vara en företrädare för företaget, redovisningsansvarig, eller annan särskilt utsedd person. Ansökan ska vara underskriven av behörig firmatecknare och även registrerad vd kan utse deklarationsombud.
Tänk på att ansöka om deklarationsombud i god tid, så finns ett större handlingsutrymme om någon av företrädarna t.ex. blir sjuk eller är bortrest. |
3. Missa inte att lämna in blankett N9
Sedan 2019 har det funnits generella regler som begränsar ett företags rätt att dra av räntekostnader. Om ett företag har ett s.k. negativt räntenetto måste en prövning ske för att avgöra om företaget har rätt till avdrag och i så fall hur stort avdrag företaget har rätt till.
Räntenettot beräknas som ränteutgifter minus ränteinkomster. Notera dock att begreppet ”ränta” i detta sammanhang har en vidare innebörd än vad vi i dagligt tal menar med ränta – exempelvis omfattar det även andra utgifter för kredit eller utgifter jämförbara med ränta.
Det finns två sätt att pröva om räntenettot får dras av (och i så fall hur stor del) – förenklingsregeln och EBITDA-regeln. I korthet innebär förenklingsregeln ett möjligt avdrag med maximalt fem miljoner kronor inom en intressegemenskap. Med intressegemenskap menar man i det här sammanhanget en koncern såsom den definieras i årsredovisningslagen.
EBITDA-regeln innebär kortfattat att företaget kan få avdrag med upp till 30 procent av skattemässigt EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization). Detta är alltså företagets skattemässiga resultat med justering för vissa specifika poster.
Beräkningen av företagets räntenetto och samt beräkningen av avdraget redovisas på blankett N9 som är en deklarationsbilaga som ska lämnas in till Skatteverket tillsammans med deklarationen i vissa fall.
Vilka företag ska lämna blankett N9?Ett företag som har negativt räntenetto ska lämna blankett N9 till sin deklaration bland annat i följande fall: • Företaget gör avdrag för ett negativt räntenetto enligt EBITDA-regeln • Företaget gör avdrag för ett negativt räntenetto enligt förenklingsregeln och a) företaget ingår i en intressegemenskap (se länk nedan), eller b) företagets negativa räntenetto överstiger fem miljoner kronor. Detta innebär att väldigt många företag måste lämna in blankett N9. Så är fallet alltså även om företaget bara har en låg räntekostnad, men exempelvis ingår i en koncern. Skatteverkets vägledning avseende vilka företag som ska lämna blankett N9 har förändrats sedan införandet av reglerna, vilket innebär att det är betydligt fler bolag som ska lämna blankett N9 idag än vad som ursprungligen bedömdes. Läs mer hos Skatteverket om i vilka fall företaget måste lämna blankett N9. |
4. Företaget kan ha rätt till skattereduktion för inventarieköp under 2021
Om företaget har anskaffat inventarier under 2021 kan företaget ha rätt till en skattereduktion på 3,9 procent av anskaffningsvärdet. Reduktionen begärs i deklarationen för det räkenskapsår som avslutades 31 december 2022 eller för brutna räkenskapsår närmaste tidpunkten därefter.
För företag med räkenskapsår som avslutas under september-december 2022 är det alltså i deklarationen som lämnas nu till sommaren som ansökan ska ske.
Här kan du läsa allt om vad som gäller:
Skattereduktion för investeringar i inventarier som gjordes 2021
5. Överväg om företaget ska göra ett öppet yrkande
Om det finns några osäkerheter i deklarationen kring vilka bedömningar som gjorts kan det vara en god idé att göra ett öppet yrkande för att försöka minimera risken för skattetillägg.
Skattetillägg är en särskild avgift som tas ut om man har lämnat en oriktig eller ofullständig uppgift i en deklaration, exempelvis om företaget har yrkat avdrag för en kostnad som företaget egentligen inte skulle ha rätt till eller om företaget inte tar upp en inkomst som är skattepliktig. Det spelar ingen roll om den oriktiga uppgiften lämnats med avsikt eller inte.
Ett öppet yrkande, kan om korrekt utformat, förhindra att Skatteverket påför skattetillägg. Det är viktigt att yrkandet är tillräckligt öppet och bl.a. noggrant beskriver förutsättningarna för bedömningen, vilken bedömning som har gjorts och varför. Förenklat ska det innehålla tillräckligt med uppgifter för att Skatteverket utifrån det öppna yrkandet skulle ha kunnat fatta ett korrekt beslut. Ett korrekt öppet yrkande innebär även att möjligheten för Skatteverket att ändra bakåt i tiden begränsas till endast två år.
Vår rekommendation är därtill att man bör överväga att skicka med bolagets årsredovisning som bilaga till inkomstdeklarationen så att Skatteverket anses ha haft tillgång till den informationen då detta kan ha betydelse i fall där fråga uppkommer kring skattetillägg. Detta är särskilt viktigt om det finns stora poster eller poster i deklarationen som rör ovanliga frågor.
Vill du veta mer om vad som är på gång inom skatt under våren?Läs mer här: På gång inom skatt 2023 - rådgivarnas 10 tips |
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.