Rapport

9 av 10 medel­stora företag växlar upp hållbarhets­arbetet 2025

Med:
insight featured image
När hållbarhetskraven nu utvecklas i snabb takt globalt, kämpar många medelstora företag med att hänga med och förstå det förändrade landskapet. Samtidigt har nästan alla (92 %) genomfört minst ett hållbarhetsinitiativ det senaste året. Det visar vår globala undersökning om de utmaningar och möjligheter som medelstora företag står inför kopplat till hållbarhetsrapportering.
Innehåll

Grant Thorntons International Business Report (IBR) mäter affärsklimatet hos beslutsfattare i mellanstora företag med 50–500 anställda över hela världen. I den senaste undersökningen fokuserar vi på hållbarhet, där stora skillnader men också gemensamma faktorer målas upp.  

Helena Mueller
Helena Mueller , Director BRS Sustainable Business
När hållbarhetsarbetet i mellanstora företag världen över jämförs på det här sättet blir det tydligt vilket värde CSRD har för oss i EU. Visst, det krävs mycket för att följa lagen, mycket jobb behöver göras, men att vi har ambitiösa gemensamma standarder kommer underlätta väsentligt när bolag ska jämföras och investeringar i den hållbara omställningen ska göras. Detta kommer driva hela marknaden till en ny nivå.

Nuvarande fokus och framtida planer

Undersökningen visar att mellanstora företag globalt sett inte fokuserar på hållbarhetsrapportering och implementering, utan istället koncentrerar sig på strategi eller datainsamling. 48 procent av företagen planerar att implementera en strategi inom de närmaste 12 månaderna, medan endast 40 procent planerar att börja rapportera.  

Utmaning med resurser och svårtolkade krav  

Det finns en viss motvilja och okunskap vad gäller att uppfylla lagkrav och standarder, där marknaderna skiljer sig åt vad gäller utgångspunkt och mognadsgrad. I dagsläget finns närmare 2 800 ESG-lagar i 80 länder världen över.  Det innebär ökad komplexitet och att bara säkerställa regelefterlevnad av CSRD är en stor investering för bolag med begränsade resurser.  

Hållbarhetsrapportering är fortfarande ett nytt område för majoriteten av de medelstora företagen och arbetet kräver långt mer av organisationen än exempelvis den finansiella rapporteringen och revision som bolagen är vana vid.

Vår undersökning identifierar fyra huvudsakliga utmaningar i midmarket-bolagen: 

    1. Resurser i form av personal och tid (53 %)
    2. Den snabba förändringstakten av kraven (52 %)
    3. Kapitalinvesteringar (49 %)
    4. Förståelse för kraven i olika jurisdiktioner (45 %) 
Så kan nya reglerna hjälpa dig att förbättra affärsmodellen
Läs även
Så kan nya reglerna hjälpa dig att förbättra affärs­modellen
Läs denna artikel

Skillnader mellan branscher

Utmaningarna varierar mellan branscher. Inom finanssektorn lyfter bolagen ofta resurser som ett problem. 72 procent av bolag verksamma inom banksektorn lyfter detta som ett hinder. Inom hälso- och sjukvård (53 %) och byggsektorn (60 %) oroar sig företagen mer för den snabba förändringstakten av kraven. 

Emelie Kagart , Senior Manager Advisory och branschansvarig för Healthcare
Kraven på privata vård- och omsorgsaktörer är stora och många, och ser bara ut att öka. Här i Sverige handlar det till exempel om krav på stärkt beredskap som en del av totalförsvaret. Det i sig är ju faktiskt också hållbarhetsfrågor med stor effekt på verksamheterna såväl som på deras omvärld.
Säkerhet och motståndskraft för samhällsviktiga tjänster – NIS 2 och CER-direktivet
Läs även
Säkerhet och motståndskraft för samhällsviktiga tjänster – NIS 2 och CER-direktivet
Läs denna artikel

Nästan alla gör något

Globalt har 92 procent av företagen i mid market genomfört minst ett hållbarhetsinitiativ under de senaste 12 månaderna, och 62 procent har genomfört tre eller fler. Men det finns fortfarande en lång väg att gå: endast 39 procent av de medelstora företagen världen över har satt upp hållbarhetsmål, vilket är en låg andel jämfört med stora företag.

Situationen skiljer sig åt mellan länder och regioner, där Sverige och Norden ligger traditionellt sätt längre fram än majoriteten av länderna globalt. 

De tre vanligaste hållbarhetsinitiativen:

    1. Hållbarhetsstrategi (51 %)
    2. Utvärdering och datainsamling (47 %)
    3. Hållbarhetsrapportering (40 %)  

Affärsmöjligheterna driver på hållbarhetsarbetet

Hållbarhetsrapportering är avgörande för varumärkets rykte och rapporten utgör i allt högre grad ett verktyg för investerare och finansiärer när de ska utvärdera företaget och hur väl de hanterar såväl risker som möjligheter på hållbarhetsområdet.

Hållbarhetsredovisningen kan hjälpa till att minska risker och belysa positiva resultat inom hållbarhetsområdet. Det är också en möjlighet för medelstora företag att etablera trovärdighet på exempelvis klimatområdet om de också ser att minskade utsläpp kan vara en konkurrensfördel i branschen. 

När företagen svarar på vad som främst får dem att prioritera hållbarhetsarbetet är det just affärsmöjligheterna som sticker ut, tillsammans med att värna om varumärket.  

Insights from IBR

Framtidens nyckeltal – därför är de avgörande för ditt företag
Läs även
Framtidens nyckeltal – därför är de avgörande för ditt företag
Läs denna artikel

Så fortsätter företagen framåt

Hela 93 % av de medelstora företagen som säger att de planerar att genomföra minst en åtgärd under de närmaste 12 månaderna. Av de som redan har implementerat en strategi uppger över två tredjedelar (65 %) att de planerar att fortsätta utveckla sina strategier och planer under det kommande året. Det kan ses som ett tecken på att arbetet med att ta fram en strategi och robust plan uppdateras i takt med att ledande befattningshavare och chefer i bolaget lär sig mer och förstår samband.

Hållbarhet har blivit ett måste snarare än ett trevlig initiativ på sidan av affären
Helena Mueller Director Sustainable Business Advisory

– Hållbarhet har på kort tid blivit ett måste snarare än ett trevlig initiativ på sidan av affären för midmarket-bolagen. Ofokuserade och opportunistiska initiativ som endast drivs av viljan att göra gott räcker inte längre till. Nu behöver ägare, styrelser och ledningsgrupper förstå hur hållbarhetsfrågan kommer påverka bolagets affärsmodell över tid, och inte minst med fokus på finansiell påverkan på såväl resultat- som balansräkning. Utöver detta måste hållbarhetsarbetet driva mot överenskomna mål med definierade nyckeltal, säger Helena Mueller.

The journey to a sustainable future
Sustainability report

The journey to a sustainable future

Läs mer om varför världen behöver en hållbar midmarket och hur den är avgörande för ekonomier, samhällen och planeten.

Ladda ner [8186 kb]

Om undersökningen  

International Business Report (IBR) kartlägger åsikter och förväntningar från cirka 14 000 företag på 31 marknader världen över. Resultaten i denna rapport baseras på cirka 4 000 intervjuer som genomfördes mellan april och juni 2024. Undersökningen är branschöverskridande, görs fyra gånger om året och innefattar intervjuer med vd:ar, styrelseordföranden eller andra ledare. Frågorna översätts till lokala språk och undersökningen utförs både via online- och telefonintervjuer.  

Vi kan hjälpa er med: ESG & hållbarhetsrådgivning
Tjänster
Vi kan hjälpa er med: ESG & hållbarhetsrådgivning
Jag vill veta mer
Vi kan hjälpa er med: Hållbarhetsrapportering & CSRD
Tjänster
Vi kan hjälpa er med: Hållbarhets­rapportering & CSRD
Jag vill veta mer