-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Vad gäller vid redovisning av anläggningstillgångar i form av fastigheter? FAR:s medlemsrådgivning får en hel del frågor kring detta. Balans har vänt sig till Eva Törning, redovisningsspecialist på Grant Thornton, för att reda ut vad som gäller.
Ska det uppskrivna värdet fördelas på komponenter när ett företag som tillämpar K3 skriver upp värdet på sin fastighet?
- En komponent är en egen tillgång enligt K3 med ett eget anskaffningsvärde och egen avskrivningsplan. En uppskrivning av fastigheten måste därför normalt delas upp per komponent. Beakta dock kravet i ÅRL på bestående värde vilket gör att det kan vara svårt att fördela på komponenter med kortare nyttjandeperiod.
Om ett företag äger både en byggnad och mark, finns det då möjlighet att bara skriva upp marken?
- K3 innehåller ingen vägledningen om huruvida en uppskrivning kan göras av enbart marken. Det är dock en intressant fråga eftersom det i många fall är just marken som ökar i värde. Eftersom uppskrivningen bara kan göras när det finns ett tillförlitligt och bestående värde som väsentligt överstiger bokfört värde (se 4 kap. 6 § ÅRL) finns det i de allra flesta fall en extern värdering som underlag för bedömningen.
Om en sådan värdering är uppdelad mellan byggnad och mark är det möjligt att enbart skriva upp marken, men det är ovanligt. Inte heller K2 har någon begränsning avseende att enbart skriva upp marken.
Om både mark och byggnad skrivs upp, sker avskrivning på uppskrivning då endast på den del som avser byggnaden?
- Ja, mark skrivs inte av. Byggnaden/komponenterna ska skrivas av över återstående nyttjandeperiod.
Finns det möjlighet att skriva upp andelar i dotterföretag med hänvisning till 4 kap. 6 § ÅRL?
- Uppskrivning av aktier i dotterföretag kan enligt kommentaren till uppskrivningsbestämmelserna i K3 kapitel 11 endast bli aktuellt i undantagsfall. K3 behandlar i och för sig inte andelar i dotterföretag explicit utan gör en sammanvägd bedömning av samtliga finansiella anläggningstillgångar, vilket inkluderar finansiella instrument men även andra finansiella anläggningstillgångar som inte utgör finansiella instrument. I K2 punkt 19.19 finns ett uttryckligt förbud mot uppskrivning av andelar i bland annat dotterföretag.
När ska/bör det belopp som skrivs av inkludera ett restvärde?
- Enligt K3 ska avskrivning göras av det avskrivningsbara beloppet. Definition av avskrivningsbart belopp återfinns i punkt 17.14 och innebär att företaget måste ta hänsyn till både anskaffningsvärdet och ett beräknat restvärde. Restvärdet är enligt punkt 17.15 det belopp som företaget förväntar sig erhålla för tillgången efter nyttjandeperiodens slut efter avdrag för de kostnader som företaget får i samband med avyttringen. Restvärdet bestäms vid anskaffningstidpunkten och i den prisnivå som råder då. Lite förenklat måste restvärde beräknas om:
- Man vid anskaffningstillfället beräknar att tillgången ska säljas
- Försäljningen ska ske innan tillgångens ekonomiska/tekniska livslängd är slut (vilken är den tidpunkt då tillgången skrotas/utrangeras).
Avskrivning av det avskrivningsbara beloppet innebär att avskrivningen återspeglar en så nära verkligt värdeminskning som är möjlig. När tillgången ska avyttras, vilket ofta sker genom att byta in mot en ny lastbil, buss eller liknande tillgång, finns ett redovisat värde som är i paritet med det värde som tillgången har i inbytet. Företaget undviker därmed "för höga" avskrivningar under nyttjandeperioden och en stor realisationsvinst vid inbytet.
Huvudregeln i K2 punkt 10.25 är att en tillgång skrivs av till dess tillgångens värde är noll kronor. I samma punkt finns dock en möjlighet att i stället ta hänsyn till det beräknade restvärdet, det vill säga samma innebörd som i begreppet avskrivningsbart belopp enligt K3. Det finns dock ett uttryckligt förbud att ta hänsyn till restvärdet vid avskrivning av byggnader (se punkt 10.25). Det enklaste är alltså att skriva av anskaffningsvärdet och strunta i att beräkna ett restvärde.
Men ger det en bra redovisning om man väljer att inte ta hänsyn till restvärdet när det finns ett sådant?
- Troligtvis inte eftersom avskrivningar enligt plan blir för höga och rörelseresultatet därmed "för lågt" jämfört med det som kan anses vara ett rörelseresultat med beaktande av verklig förslitning. När tillgången byts in har den värde noll och det uppkommer en realisationsvinst som kan uppgå till betydande belopp.
- Om postens storlek är exceptionell ställer ÅRL krav på upplysning om posten för samtliga företag. En tillgång med nyttjandeperiod fem år leder då till ett för lågt resultat i fyra år och ett onormalt högt resultat i ett år vilket troligtvis är svårare för företagaren att följa och förstå.