Nyhet

Nya regler från 1 juli: Nu blir förmånsbilen dyrare

Pernilla Broberg
Med:
insight featured image
Den 1 juli trädde en ny lag i kraft som innebär att vissa tjänstebilar blir dyrare. Grant Thorntons löneexpert Pernilla Broberg berättar vad som gäller, hur du undviker att tjänstebilen blir en förlustaffär och vad du bör tänka på innan du skaffar en bil.
Innehåll

Med de nya reglerna för beräkning av förmånsvärde kommer majoriteten av alla svenskar med förmånsbileller tjänstebil genom arbetsgivaren få en höjning av förmånsvärde. Lagändringen påverkar alla förmånstagare som registrerar sin förmånsbil efter den 1 juli 2021.

– Bakgrunden till denna förändring är helt enkelt att regeringen anser att dagens förmånsvärden är för låga. Det har i många fall varit billigare att ha förmånsbil än att köpa en bil privat. Därför justeras två parametrar i beräkningen av förmånsbilar, säger Pernilla Broberg.

Med de nya ändringarna kommer bilar som kostar under 650 000 kronor få höjt förmånsvärde. För genomsnittsbilen är höjningen 34 procent. Bilar med nybilspris över 650 000 kommer samtidigt att bli mer lönsamma skattemässigt jämförbart med tidigare regler. De får sänkt förmånsvärde.

Enligt förslaget ska förmånsbilen eller tjänstebilen motsvara kostnaden av att köpa en bil privat och detta innebär att även miljöbilar omfattas av reglerna.

– För elbilar och laddhybrider sätts förmånsvärdet utifrån priset på en motsvarande bil som går på bensin eller diesel. En elbil kan alltså kosta över 650 000 kronor och ändå få höjt förmånsvärde, säger Pernilla Broberg.

Vad innebär de nya reglerna för dem som redan har förmånsbil eller tjänstebil? 

– För bilar uttagna fram till den sista juni förändras inte förmånsvärdet. Däremot har fordonskatten för bensin- och dieseldrivna höjts ytterligare. Detta gäller alla personbilar och lätta lastbilar som registreras från den 1 april 2021 och gäller de tre första åren.

Är det någon skillnad på reglerna för bilar som har högre utsläpp?

– Ja, sedan 2018 finns det ett system som ger bonus eller en straffskatt beroende på hur miljöanpassad bilmodellen är. Det innebär att bilar med högre utsläpp får betala en högre fordonsskatt och bilar med lägre utsläpp får en klimatbonus. Systemet kallas Bonus Malus och har funnits sedan 2018, men fick skärpta krav den 1 april i år.

Vad tycker du att företagare som ska köpa in eller leasa förmåns- eller tjänstebilar ska tänka på?

– Att ett höjt förmånsvärde också ökar företagets arbetsgivaravgifter. Företagare bör givetvis läsa på reglerna noggrant, ta reda på vilka parametrar som påverkar och utvärdera konsekvenserna. Vad är mest lönsamt? Att erbjuda förmånsbil eller att de anställda köper bilen privat? Vilka bilar är förmånligast i den enskilda situationen?

Vad ska privatpersoner tänka på?

– Samma sak här. Var påläst och utvärdera vad som är mest fördelaktigt. Att köpa eller leasa?

Skillnad på förmånsbil och tjänstebil

  • En tjänstebil är avsedd att enbart användas i tjänsten. Privat körning är begränsad till maximalt tio mil vid högst tio tillfällen per år. Kör du kör mer än så riskerar du att bli straffbeskattad. Skatteverket kan be dig bevisa att du endast använder bilen i tjänsten. Därför är det viktigt att föra noggrann körjournal. Observera att resor till och från arbetet normalt räknas som privata resor.
  • En förmånsbil är en tjänstebil som används privat. Då ska den anställde personen betala skatt. Hur hög skatten blir beror på bilens förmånsvärde. Det bestäms av Skatteverket årligen för varje enskild tjänstebilsmodell. Tillval som exempelvis dragkrok och ljudanläggning höjer förmånsvärdet. Vem som betalar bränslet - du eller din arbetsgivare spelar också in. Betalar företaget bränslet räknas det som löneförmån och du måste betala skatt.
Tjänster
Vi kan hjälpa er med: Företagsbeskattning
Jag vill veta mer
Vi kan hjälpa er med: Företagsbeskattning

Här kan du läsa mer om vad som gäller:

Justerad beräkning av bilförmån: Skatteutskottets Betänkande 

Räkenskapsenlig avskrivning | Rättslig vägledning | Skatteverket 

Bonus malus-systemet