Intervju

Houdini - hållbarhet som affärsidé

Med:
Eva Karlsson
insight featured image
Houdini är ett svenskt outdoorföretag som har gjort sig kända för kvalitetsfokus och sitt integrerade hållbarhetsarbete – som genomsyrar hela affären. Här berättar Eva Karlsson, vd på Houdini, mer.

Hur började Houdini?

– Det började som ett projekt bland människor som älskar friluftsliv och insikten att outdoorbranschen har en negativ inverkan på precis det vi älskar, naturen. Som innovatörer och entreprenörer blev vi väldigt sugna på att ändra på detta. Idag har vi kommit långt, men har fortfarande mycket kvar att göra.

Ni strävar efter en cirkulär verksamhet. Vad innebär det?

– Till skillnad från den linjära tillverkningen så designar vi inte produkter för att de ska bli till sopor. Vi vill att en resurs ska förbli en resurs och att vi inte hela tiden måste hämta nya råvaror från naturen. Vi vill skapa kläder som kan vara en del av garderoben länge och sedan återvinnas. Idag är 88 procent av våra produkter cirkulära.

Hur gör ni, rent konkret, för att tillvarata resurser?

– Vi kan ta ull som ett exempel. Den ull vi använder ska antingen komma tillbaka till naturen eller snurra i ett kretslopp. Vi har därför utvecklat ett tydligt recept på hur vi designar en återvinningsbar produkt, som att inte blanda ullen med syntetmaterial och att undvika vissa färger. Vår ull är så ren att den till slut går att kompostera.

Men för er handlar inte hållbarhet ”bara” om design och tillverkning?

–  Nej, hållbarhet är även en avgörande del av vår affärsutveckling och innovation. Till exempel vill vi utveckla en relationsbaserad ekonomi, snarare än en transaktionsbaserad. Det innebär att vi vill skapa genuina och långsiktiga relationer med alla våra intressenter. Det ger motståndskraft i sådana här turbulenta tider, eftersom vi har en värdekedja med riktiga partners.

Vilka utmaningar för er strategi med sig?

– Ofta finns det inga färdiga lösningar, vi måste utforska dem tillsammans med experter utanför företaget. Det är samtidigt väldigt kul och lärorikt. Sedan är det så att regelverken inte gynnar oss i dagsläget. Idag behöver tyvärr inte företag betala de riktiga kostnaderna för att använda jungfruliga material och billig arbetskraft. Men när politikerna accelererar omställningen så står vi redo längst fram.

Ni vill få med er fler på hållbarhetståget. Hur?

– Vi vill inspirera och visa att det går att vara en hävstång för att ställa krav. Vi delar också med oss av kunskap till dem som är intresserade av att ändra sin bransch. Vi tänker att både företag och konsumenter måste ändra sina beteenden. Det kan gå snabbt när det väl tar fart.

Vad vill du säga till andra företag som är nyfikna på ett integrerat hållbarhetsarbete?

– Först och främst vill jag säga att det är värt det, på så många sätt. Du har fortfarande chans att hamna i absolut framkant. Du får uppskattning från medarbetare, kunder och partners, vilket i förlängningen leder till en bra affär. Nu när medvetenheten ökar kan du dessutom ta marknadsandelar, vilket kan väga upp att hållbarhet ibland kostar lite extra. Slutligen sover du gott om natten, för du vet att du har gjort något meningsfullt i din vardag.