article banner
Case

Viktigt att både gasa och bromsa vid generationsskifte

Syskonen Liselotte och Charlie Skoglund tog för drygt ett år sedan över familjeföretaget Älta Transportservice ihop med kollegan Fredrik Adolfsson. Tillsammans förvaltar de nu arvet av det 40-åriga företaget, samtidigt som de rustar bolaget för framtiden. Här delar de med sig av sina framgångsfaktorer vid ett generationsskifte.

Det började med några lastbilar för 40 år sedan. Charlie och Liselottes pappa tog C-körkort som 20-åring och började köra för sin svärfar, senare tog pappan över verksamheten. Med tiden växte verksamheten både i antal uppdrag, bilar och medarbetare. När Charlie var 16 hoppade han av skolan för att jobba heltid i familjeföretaget. Och sedan fyra år tillbaka har både han och systern Liselotte varit med och drivit bolaget.

- Vi är ju på något sätt födda in i verksamheten. Mamma jobbar också i bolaget och vi har varit här sedan vi var små. Men för drygt ett år sedan kände framförallt jag att ”antingen satsar jag allt eller så lämnar jag och gör något helt annat, berättar Charlie.

Även deras far hade funderat och var nu redo att lämna över företaget till barnen.

- Vi ville absolut ha med vår transportledare Fredrik i detta, han sitter på otrolig kunskap och ett kontaktnät i branschen som vi inte kan vara utan. Bästa sättet att knyta honom till oss var att erbjuda delägarskap, säger Charlie.

- Det var lite oväntat, men samtidigt självklart för mig att hoppa på. Sedan är det ju inte alltid lätt att jobba med en familj, men vi har skapat ett sätt som funkar för oss. Vi försöker ha rak kommunikation och fatta alla beslut tillsammans. Men den här branschen kräver också snabba beslut, på obekväma tider. Så vi kan inte alltid sitta ner och resonera. Men vi litar på varandra till hundra procent, säger Fredrik Adolfsson.

Liselotte berättar vidare att de måste hjälpas åt för att det ska fungera. Ibland är det fullt med både hundar och barn på hennes kontor.

- Både Charlie och Fredrik har tagit C-körkort så att de kan hoppa in och köra vid behov, t ex om någon chaufför blir hastigt sjuk. Då sysselsätter jag barnen samtidigt som jag jobbar. Att äga och driva bolag i den här branschen innebär att vara hundra procent prestigelös.

En annan framgångsfaktor för ägartrion är digitaliseringen.

- Förr satt vi med alla transportsedlar, letade i högarna, la in i Excel. Jag vill inte ens tänka tillbaka på hur mycket jobb det var. Den manuella hanteringen gjorde också att vi missade att ta betalt för allt jobb vi utförde, säger Liselotte.

Älta Transportservice har i dagsläget 24 egna bilar och 26 chaufförer anställda. Utöver det jobbar de med ett nätverk av åkare. De är alla tre överens om att medarbetarna är deras största tillgång.

- Det är inga problem att hitta folk i den här branschen, utmaningen är att hitta bra folk. Vi vill bara jobba med erfarna, pålitliga chaufförer. Därför har vi aldrig utannonserat en tjänst. Vi anställer bara via våra egna medarbetare. Det är en kvalitetsstämpel för oss, menar Charlie.

Trion har nu drivit företaget i egenskap av ägare i ett år. De är överens om att det är tufft att driva företag, inte minst när det är ett familjeföretag. Ibland kan det vara svårt att hålla isär det professionella och det privata. De är inte alltid överens, och menar att det då gäller att ta ett steg tillbaka, ge varandra andrum.

- Den största risken jag ser är att vi skulle elda på och bli osams. Det vill vi verkligen undvika, säger Fredrik.

Vad har de tre ägarna lärt sig av ett generationsskifte?

  • Ibland måste man gasa och ibland måste man bromsa
    Var överens om ALLA beslut, fatta dem tillsammans. Ibland är någon ivrig och vill springa snabbt, och ibland vill någon annan vill ta det lugnare. Respektera båda, resonera och var överens.
  • Våga göra förändringar
    Även om bolaget funnits länge, som i vårt fall 40 år, och vi har haft bra rutiner, måste man våga förändra och tro att det går att göra ännu bättre. Allt som går att digitalisera har vi digitaliserat. Vi har också valt att ISO-certifiera bolaget. Vi har kvar det bästa – själen i bolaget – men har adderat moderna konkurrensfördelar, det måste man våga, även som ny generation ägare.
  • Alla är lika mycket värda
    Helt avgörande för oss har varit att alla ska vara lika mycket värda och att allas åsikt ska värderas lika mycket. Vi har alla tre tydliga roller i den operativa verksamheten. Vid beslutsfattande väger våra åsikter lika mycket. Vi har också valt att vara helt rättvisa; exakt samma lön, samma pensionslösning och likadana tjänstebilar.

Tre tips för ett lyckat generationsskifte

Rätt utfört så kan generationsskiften bidra till stärkt företagssamhet i Sverige och bevarade arbetstillfällen. Här är tre grundläggande saker att tänka på:

  • Ett generationsskifte kräver god framförhållning
    Börja planera i tid för att allt ska fungera smidigt och för att alla ska bli nöjda. Många förberedelser tar tid, och det gäller att förankra processen med hela familjen. Det är också viktigt att förbereda finansieringen i god tid.

  • Viktigt att involvera alla inblandade tidigt i processen
    Det är viktigt att alla får komma till tals om vad de vill. Bolla tankar och frågor med varandra för att generationsskiftet ska bli så bra som möjligt både för familjen och för företaget.
  • Ta hjälp av en specialist för att se över de skattemässiga konsekvenserna
    Lika viktigt som det är att vara överens om de mjuka frågorna kring relationer i familjen och mellan ägare, är det att ha koll på de tekniska delarna kring skatt och juridik. Ta experthjälp med den här delen så att det inte finns några frågetecken när den nya generationen tar över.


Få de senaste nyheterna paketerade i ett mejl     

Prenumerera på våra nyhetsbrev