article banner
Case

”Tänk tillväxt om du vill lyckas”

Bellbox till familjen
2014 förvärvade Lyko Bellbox. För att finansiera köpet tog de ett lån, som sedan löstes när företaget noterades. Med Bellbox fick Lyko ytterligare 30 hårsalonger och butiker i Sverige och Norge. Dessutom tillfördes ny nödvändig kompetens på management-nivå, som ekonomichef, HR-chef och marknadschef. För att skapa en större igenkänning bytte Bellbox namn till Lyko.

- Bellbox hade inte jobbat så mycket med att marknadsföra sitt varumärke, och Lyko som funnits på nätet ett tag hade en större kännedom. Bellbox hade å sin sida bättre avtal med leverantörer då de hade så många fysiska butiker, berättar han.

Idag har Rickard Lyko lämnat vd-rollen och fortsätter i företaget som CDO.

När du blickar bakåt till tiden då du packade varor i fikarummet på dina föräldrars salong – hade du trott att ni skulle vara så här stora som ni är i dag?

- Ja. Jag trodde till och med att vi skulle vara större – men vi är inte klara än.

Kort om Lyko

Startade: 2003 startades sajten Lyko.se. Då såldes hårprodukter från föräldrarnas frisörsalong mot postförskott. Två år senare utvecklas den med en e-handelsplattform med betallösningar.
Tillväxt i snitt: ca 30% per år. Under år 2017 hade Lyko en tillväxt på 18%.
Omsättning 2017: 776 miljoner.
Antal anställda: ca 500 personer.
Fysiska butiker: 39 i Sverige och Norge.
Övrigt: Noterades på First North Premier under 2017.