article banner
Case

Nu satsar Isabella internationellt

Att utvecklas som företagare
Isabella beskriver att hon har velat testa allt och har haft svårt hitta fokus.

– Många entreprenörer gör det felet, men det har varit en bra resa som har lärt mig mycket. Jag har landat i vad jag är för entreprenör och vad jag brinner för. Det finns inga lån i bolagen och de har byggts organiskt. Jag är stolt över det. Vi lever i en värld med höga bolagsvärderingar och riskkapital. Det är skönt att gå back to basics med en krona in, en ut. Jag är även stolt över att ha kvar bloggen, som fortfarande är Skandinaviens största med 1,3 miljoner läsare. Och över att jag får företagandet att funka med två små barn.

– Barnen och föräldraledigheten har lärt mig att bromsa. Jag kommer inte upp i samma tempo, det har gjort att jag orkar mer långsiktigt. Jag har också byggt en organisation som inte är beroende av mig när jag inte är på plats. Jag vill att alla, på sin position, ska kunna ta egna beslut som om det vore deras bolag. När Isabella ser bakåt har det funnits många utmaningar, men det har inte fått henne att stanna upp.

– Jag har bara rest mig och fortsatt. Det finns glädje i allt, då är utmaningarna bara en del på resan. Det tuffaste har varit privata utmaningar. Stora, svåra saker som ska hanteras, samtidigt ska jag ändå in på jobbet och peppa alla medarbetare. Det kan vara svårt när man är sitt jobb, allt går in i varandra. Men jobbet har alltid gett energi, det har fått mig att klara av svårigheter privat. Isabella menar att en gemensam nämnare för olika typer av företag är att man inte behöver göra som alla andra gjort.

– Många entreprenörer tänker väldigt stort, tar dyra lån eller tycker att produkten "måste bli färdig för att säljas". Jag tycker att det är bättre att komma igång och testa. Du vet aldrig hur marknaden reagerar men du kan justera i efterhand. Det går att hitta nya sätt att bygga bolag och marknadsföra, så tänk kreativt från början. Vi är till exempel jättestarka online i alla bolag.

Marknadsföringen sker till stor del genom mun-till-mun vilket innebär låga kostnader. Vi arbetar även mycket med produktutveckling online, där vi låter folk tycka och tänka om kommande produkter. Det är lätt att tro sig veta vad majoriteten tänker, men jag är inte massan. Att låta folk tycka ger bättre beslut, mina läsare påverkar massor! Ibland tycker de inte vad jag hade hoppats
på, men jag blir inte känslomässig kring beslut utan ser det rationellt. Det här arbetssättet gör att inget värmer hyllorna, allt säljer och vi har haft en snabb utveckling.

Isabella och medgrundaren Pingis Hadenius, som är vd för LCC, gick in med 25 000 kronor vardera i bolaget vid starten för fyra år sedan. I januari i år gick bolaget ut internationellt. Vid intervjutillfället i mars såldes bolagets produkter i sju länder. Målsättningen för 2017 är att omsätta 50 miljoner. Nu finns inga planer på att starta något nytt, men gärna investera.

– Mitt investmentbolag letar bolag vars målgrupp matchar den för min blogg, det vill säga kvinnor mellan 25–45 år varav många har barn. Har man ett sådant bolag som behöver kapital får man gärna höra av sig, avslutar Isabella.