article banner
Case

”Mitt jobb som vd är att se till att alla delägare är nöjda”

Johan Lennman hade noll erfarenhet från transportbranschen. Ändå tackade han ja till jobbet som vd på DKLBC, en lastbilscentral med över hundra delägare. Här berättar han hur bolaget snart tredubblat sin omsättning, men att det inte är maximal lönsamhet som är drivkraften utan att alla delägare ska vara sysselsatta och nöjda.

När böckerna stängs nästa gång räknar Johan Lennman med att DKLBC har passerat en omsättning på 600 miljoner och att bolaget återigen gör en fin vinst. Men enligt vd:n är det ”en bonus att tjäna pengar” och de över hundra delägarna drivs inte av stora utdelningar, utan merparten av pengarna återinvesteras i bolaget.

- DKLBC har 114 delägare och mitt jobb som vd är att se till att de är nöjda. Från kontoret ordnar vi jobben, fördelar dem och fakturerar. Jag brukar beskriva det som att vi är aktiva från Sergels torg till Hallstavik och att E18 är vår huvudpulsåder, förklarar Johan Lennman.

Från lappar på hög – till egen app
Just att få struktur på bolaget och kvalitetssäkra hur jobben fördelas och följs upp var en av de första sakerna som Johan tog tag i som ny vd 2011. Då hade man fortfarande transportsedlar i pappersformat.

- Jag kom från en helt annan bransch, hemelektronik, och såg direkt att detta måste digitaliseras. De digitala verktyg som fanns på marknaden då var krångliga och dyra. Så vi tog hjälp och utvecklade en egen app. Tack vare digital teknik har vi kunnat effektivisera utbetalningarna, och även om jag mötte en del motstånd till en början vill ingen idag ha tillbaka lapparna.

Stärka varumärket
Förutom digitaliseringen såg Johan stor utvecklingspotential i varumärket. DKLBC var ett fint bolag, men saknade identitet i branschen. Detta ville Johan ändra på och ett omfattande profileringsarbete sattes igång. Från små klistermärken på rutan till helstripade fordon.

- Våra bilar är ju rullande reklampelare, men detta utnyttjades inte alls. Jag jämförde det med bussreklam och räknade ut vad var och en av våra bilar motsvarade i reklamvärde. Det fick effekt.

Hur hamnade då Johan i den här branschen?
Jo, som han själv säger: ”någon kände någon som kände mig” och det behövdes en ledare med min typ av erfarenhet. 114 delägare kräver sin tydlighet och styrning. Och är det något Johan är bra på så är det att just driva en verksamhet.

- Det är lätt att man käkas upp i en sådan här organisation. Låter man delägarna bestämma blir det ingen struktur, men vi har tillsammans skapat en bra balans där alla är med - för företagets bästa, inte för den enskilda ägarens bästa.

Johan berättar att de egenskaper som han haft störst nytta av är att vara engagerad och påläst.

- Jag hade ju ingen erfarenhet alls av detta innan. Jag har fått skaffa mig god kunskap i olika frågor, det måste man så att ingen sätter sig på en. Det är också ett jobb som kräver ett stort engagemang, att känna till förutsättningarna, lyssna. Då får man respekt. Sen får jag ju erkänna att jag också har haft lite tur på vägen, jag har lyckats med det mesta sedan jag kom hit.

5 lärdomar från Johan - lyckas som extern vd:

  • Se till att bolaget är lönsamt
    Det är ändå grunden i ditt uppdrag.
  • Visa ditt engagemang – bli respekterad
    Det gäller både för varje delägare och för verksamheten i stort. Var påläst, tänk igenom beslut, skapa en helhetsbild innan du agerar.
  • Transparens
    Hos oss är allt öppet för alla, t ex insyn i hur jobbet fördelas. Målet är att alla fordon ska ha samma omsättning och vi redovisar detta för alla – för att skapa rättvisa.
  • Kommunikation är a och o
    Att involvera delägarna i beslut är viktigt, även om jag fattar besluten. Vi har regelbundna möten inom våra olika områden. Och regelrätt stämma varje år.
  • Demokrati är viktigt
    Det är viktigt att ge alla delägare samma förutsättningar, oavsett storlek. Hos oss har några stycken slutat för att de inte köpt in på detta, men det är bolagets styrka att vi ger och tar, då måste alla vara med på tåget.

Johan om…

… värdet av bolagets revisor

Det är en trygghet för oss att få en stämpel på att vi gör rätt, för mig som vd givetvis, men det är även viktigt att delägarna och styrelsen har ett stort förtroende för revisorn. Det är en utomstående part som känner bolaget och förstår utmaningarna med den här typen av struktur. Förståelse för vår bransch helt enkelt.

… hållbarhet

Fordonsbranschen har mycket att göra och vi som bolag kan påverka och vara med och ställa krav. DKLBC ska ligga i framkant och vi klarar redan nu statens miljömål för 2030. Det är en ansträngning och prioritering vi gör. Vi tittar på alternativa drivmedel och strävar efter att ha moderna och miljöanpassade bilar och maskiner, där inga maskiner får vara äldre än tio år.

Vi jobbar också mycket med återvinning och sortering och även där ligger vi i framkant. Att minska fossila bränslen ligger i allas intresse och snart kommer det vara lagkrav, än så länge är det ett krav från kunder och där ser vi att vår ansträngning ger en stor konkurrensfördel.

… framtiden

Jag kom hit lite som en magister i en stökig klass och nu har jag viftat med pekpinnen och fått delägarna med mig. Skämt åsido, jag lär mig fortfarande nya saker varje dag. Vi växer med förnuft och många knackar på dörren och vill in, men det är en gedigen process för att bli delägare. Vi behåller mycket pengar i bolaget varje år för att ha en bra ekonomi och ha råd att ta investeringar utan att gå till banken. Med en god ekonomi skapar vi trygghet som gör att man vill stanna kvar och fortsätta bidra till företagets utveckling.

Kort om DKLBC

DKLBC AB är en sammanslagning av flera lastbilscentraler. Bolaget startade som en ekonomisk förening redan 1943, då för att underlätta tillgången på drivmedel och däck under ransoneringstider. Sedan dess har flera lastbilscentraler slagits samman. Numera har DKLBC över 100 delägare som disponerar över cirka 340 bilar och maskiner i varierande storlekar och utförande. Man har även en containerverksamhet med cirka 500 enheter.

Huvudkontoret finns i Vallentuna och förutom de 114 delägarna har bolaget 32 anställda. Omsättningen beräknas passera 600 miljoner 2020, 2011 omsatte bolaget cirka 200 miljoner. Läs mer här.


Få de senaste nyheterna paketerade i ett mejl     

Prenumerera på våra nyhetsbrev