Case

“Klimat­­­nyckel­­­talen gav en aha-upplevelse" – Friskis Jönköping växlar upp

Med:
Johan Thor, vd Friskis Jönköping
insight featured image
Friskis Jönköping har som mål att bidra till folkhälsan i regionen, och har tidigare prisats för sitt miljöengagemang. Trots det blev det en ögonöppnare när Grant Thornton kompletterade de ekonomiska rapporterna med klimatnyckeltal. “Nu vet vi vart vi ska rikta vårt fokus – och vilka leverantörer och partner vi ska ställa krav mot”, säger vd Johan Thor.

Friskis Jönköping är mer än bara en gymaktör. De är en ideell idrottsförening, med målet att få så många som möjligt att röra på sig. Idag har de 25 000 medlemmar, med nio gym på sex orter i regionen. Vd Johan Thor beskriver en verksamhet med höga ambitioner.

– Vi är ett ställe där människor kan mötas och må bra. Det ger oss också en möjlighet att påverka ganska många människor, där vi genomför flera hållbarhetsinitiativ som gav oss Klimatpriset både i kommunen och regionen, säger Johan Thor.

Grant Thornton som bollplank

Under Friskis Jönköpings tillväxtresa har Grant Thornton funnits som bollplank kopplat till ekonomin. Med anpassade rapporter och strukturer för redovisningen har föreningen förblivit stabil under pandemin, och fortsätta växa i en sund takt.

– Efter pandemin hade vi som många andra i branschen lite sämre likviditet och resultatet svajade därefter. Då kunde vi få bra råd om hur vi skulle hantera det, utan att tappa fokus på målen längre fram, berättar Johan Thor.

Som idrottsförening och gymaktör har de anpassade rapporterna som Grant Thornton tagit fram varit extra viktiga.

Tobias Ahlstrand , Redovisningskonsult och partner
Vi har tillsammans med Friskis Jönköping skapat rapporter utifrån ett verksamhetsperspektiv. Dels genom att föra samman föreningens och verksamhetens resultat, dels genom att ge uppföljning över hur respektive anläggning presterar. Nu har ledningen och styrelsen en överblick som ger rätt förutsättningar till kloka beslut.

Klimatnyckeltal gav nya insikter

Under 2024 kompletterade Grant Thornton de finansiella rapporterna och rådgivningen till Friskis Jönköping med ett ytterligare lager – Klimatnyckeltal. Något som tidigare varit krångligt och tidskrävande presenteras nu enkelt och automatiserat.

Johan Thor, vd Friskis Jönköping
Vi har letat efter ett sätt att jobba vidare med hållbarheten och klimatnyckeltalen. När Grant Thornton berättade att de nu inkluderar detta i våra månadsrapporter kom det som ett brev på posten.

– Rapporterna med klimatnyckeltalen gjorde det ännu tydligare för oss att det är våra lokaler som ger störst klimatavtryck. Men störst aha-upplevelse var nog gymmaskinernas roll. Vi hade just gjort stora inköp av två riktigt avancerade gymmaskiner, och de stod ut bland klimatnyckeltalen. Det påminde mig om att vi borde kontrollera bakgrunden på våra leverantörer – hur deras tillverkning och leverantörskedja ser ut. 

Destination Östersund mäter sitt klimatavtryck
Läs denna artikel
Destination Östersund mäter sitt klimatavtryck

Ska ställa krav på leverantörer

Nu jobbar Friskis Jönköping för att minska klimatavtrycket i de delar av verksamheten som rapporterna från Grant Thornton identifierat har störst påverkan. Här blir exempelvis fastighetsägarna en viktig part:

– Vi har redan nu dialoger om hur vi till exempel kan optimera ventilationssystemen så att de inte jobbar hårdare än de behöver. I Eksjö har vi en fantastisk lokal i ett gammalt lokstall med 15 meter i takhöjd. Det kommer dock med utmaningar gällande uppvärmning och nedkylning. När vi tittar på nya lokaler framöver kommer vi i ett tidigt skede ställa tuffare krav på energieffektivitet, och ha med det som en viktig aspekt när vi väljer hyresvärd, säger Johan Thor.

Hoppas kunna använda insikter till att inspirera

I månadsrapporterna över klimatnyckeltalen finns också verksamhetens klimatavtryck omräknat i till exempel flygresor och vegetariska hamburgare.

– Exemplen gör det så konkret och greppbart. Det gör det också enklare och roligare att dela med oss av insikterna till våra medlemmar. Förhoppningsvis kan det inspirera även dem till att göra medvetna val, men också till att känna stolthet över att de valt ett gym som tar ansvar, säger Johan Thor.

Tjänster
Vi kan hjälpa er med: Klimat­nyckeltal och företagets klimat­avtryck
Jag vill veta mer
Vi kan hjälpa er med: Klimatnyckeltal och företagets klimatavtryck
Tjänster
Vi kan hjälpa er med: Budget, rapporter och analyser
Jag vill veta mer
Vi kan hjälpa er med: Budget, rapporter och analyser