article banner
Case

Helgjuten kärlek till affärer

Ett år av diskussioner innan affären var klar

– Jag minns att jag sammanfattade mötena noggrant och nya frågor dök alltid upp när man satt där hemma och smälte det som sagts under dagen. Viktiga punkter i dialogen vi hade var såklart marknad, produktion, ekonomi, historik och personal. Till slut kom de överens.

– De uppskattade att de hittat en ung besjälad entreprenör som insåg vikten av att vara en aktiv och närvarande ägare och vd. Utöver det så hittade vi en prisbild där vi alla kände oss tillfreds.

Vad bör man tänka på när man köper ett bolag?

– Självklart är det omöjligt att vända på alla stenar, men med kompetenta människor i ens nätverk, stor nyfikenhet och en bra dialog och tillit till säljarna, så kunde vi få klarhet i det mesta. Men som i livet i stort möts man alltid av både positiva och negativa överraskningar. Den risken måste man vara benägen att ta vid köp av företag.

– Jag har även lärt mig att ett bolag som ser bra ut vid första anblick ofta är ännu bättre. Ett haltande bolag är i regel ännu sämre när man börjat dyka in i detaljerna. Byarums Bruk var absolut det förstnämnda.

Det där första mötet med personalen föll väl ut. De fick genast förtroende för Joel. I år har han varit vd i åtta år. Två år i rad (2015, 2016) har han varit nominerad till Årets vd i kategorin mindre företag. Förändringarna han drivit igenom efter det där första året har till största delen handlat om förädling. Etablerade samarbeten har fördjupats och nya intressanta relationer har växt fram. För några år sedan skapades The Sculpture Project, ett sidoprojekt som fick ett engelskt namn så att företaget kan flirta med nya marknader.

– Det är en sorts arena för skulpturkonst. En gång per år tar vi kontakt med en etablerad och spännande konstnär som skapar ett unikt konstverk som vi gjuter i ett begränsat och signerat antal exemplar.

Priserna kan därmed ligga lägre än vad konstnärernas verk vanligtvis ligger på. En annan satsning har varit att medvetet arbeta med en visuellt driven marknadskommunikation.

– Jag drivs av att stärka varumärket, inleda oväntade samarbeten, få "buzz" kring företaget och skapa riktigt bra produkter, säger Joel Enhörning.

Joel Enhörning

Ålder: 36
Titel: Ägare och vd för Byarums Bruk
Omsättning 2017: 28 miljoner
Antal anställda: 15
Favoritdesignföremål: Lampan Liv, formgiven av Jonas Bohlin. Har två på jobbet, två hemma och två i sommarhuset.