article banner
Case

”Det gäller att vara ödmjuk inför framtiden”

Alvaro Canepa Alvaro Canepa

Ökad efterfrågan på digitala tjänster till följd av coronaviruset covid-19 har gjort att startup-bolaget Memmo fått ett rejält uppsving de senaste månaderna. Företaget var också snabba med att skapa en möjlighet att bidra till WHO:s arbete för coronaforskning. Men samtidigt som meddelandetjänsten växer här och nu har företagets framtidsplaner förändrats snabbt. Här delar en av grundarna, Tobias Bengtsdahl, med sig av sina tankar kring digitala tjänster och affärsutveckling i en osäker tid.

Ökad efterfrågan trots rådande situation

Med ett stängt kontor har arbetet ändå fortsatt som vanligt. Memmos digitala verksamhet passar nämligen bra in i det rådande läget och efterfrågan på tjänsterna har istället ökat kraftigt sista tiden.

- Under mars och april dubblade vi vår försäljning, mer eller mindre. I tider av social distansering är vår tjänst uppskattad, man kan fortfarande uppvakta och göra det på ett personligt sätt. Människor vill fortfarande fira vänner och släktningar. Det är kul att se att vi skapar värde med vår tjänst, så det är som en stämpel för oss att vi satsat rätt.

Memmos process för beställning och leverans av meddelanden är helt automatisk, så inflödet av användare påverkar inte arbetsbördan. Däremot har de lagt mer tid och resurser på att få in fler profiler för att möta efterfrågan

- Vi pratar om människor som är extremt upptagna i normala tider, som nu har lite tid över. Våra profiler är vana vid att stå på scenen och vara i produktioner av olika slag, så världsläget påverkar ju såklart dem också. Alla produktioner som kräver resor är mer eller mindre inställda. Kända profiler som vi frågat flera gånger innan och som då inte haft tid, hör nu till och med själva av sig och vill ansluta sig. Speciellt efter att vi lanserade möjligheten att skänka arvodet direkt till WHO:s arbete för coronaforskning.

Ödmjuk inför framtiden

Tobias och hans kollegor har det hektiskt just nu, men han menar att de samtidigt måste vara ödmjuka. De är i början av sin resa med bolaget och har i princip lagt grunden för att börja skala upp.

- Det är fortfarande ett osäkert läge för oss, vi är backade av riskkapital. Vi måste vara ödmjuka, även om vi ser att vår affärsidé passar bra just nu så är läget långsiktigt något annat. Vi är en digital business så det är klart att vi var mer rustade för detta. Men som för alla skedde detta över en natt, vi hade en extrem högkonjunktur innan.

Tanken har hela tiden varit att utveckla plattformen och bygga på med nya delar och på så sätt utöka verksamheten. Men nu måste har de börjat tänka om.

- Vår tanke var att skapa en plattform för videohälsningar som skapade ett behov och sedan bygga på med tjänster för kända profiler att nå ut till sin publik, till exempel musikshower och digitala föreläsningar. Det trodde vi skulle ligga längre fram i tiden, men redan nu gör många profiler det själv. De sitter själva hemma i soffan och spelar in videos och lägger ut. Kortsiktigt kan vi hjälpa dem att nå fler. Det kollar vi på just nu. vi har grunderna och tekniken.

Tobias menar att vi är mitt upp i en förvandling där alla använder digitala tjänster på ett helt nytt sätt.

Våra profiler skapar själva det vi hade tänkt skapa åt dem, därför måste vi agera ännu snabbare. Vi vill vara en långsiktig aktör och måste därför balansera att utveckla vår affärsmodell för nuvarande läge och hur vi tror det blir i framtiden. Det jag ser som positivt är den digitala utvecklingen som går riktigt snabbt nu. Äldre människor beställer till exempel mat och läkemedel på nätet, varför skulle de sluta med det sedan?

Tobias tre tips till dig som leder en startup i osäkra tider:

  1. Var transparent mot medarbetarna
    Detta gäller självklart även i stabilare tider, men är ännu viktigare när det stormar. Låt alla veta hur det faktiskt ligger till. Behöver ni få in en ny investeringsrunda imorgon eller om ett år? Är ni nära slut på banken eller bara sämre än förväntat? Alla förtjänar att veta hur det ligger till – oavsett om det är bättre eller sämre än ni hoppats på.
  2. Planera för det värsta
    Historien säger oss att de som planerar för det värsta är de som kommer starkast ur kriser. Tänk efter ett varv till på alla punkter. Vad händer om ni tappar den största kunden? Om den planerade rundan inte stängs? Gör alternativa scenarion med värsta tänkbara utfall och planera därefter, det kommer hjälpa dig att ta de bästa möjliga besluten när det behövs som mest.
  3. Se möjligheterna
    Det finns alltid möjligheter även i svåra tider och just nu ser vi många tecken på det. Restauranger går från att servera på plats till hemleverans. Butiker som tidigare ej haft det öppnar upp e-handel. Allting kan plötsligt levereras hem till dörren. Vad finns det för möjligheter i ditt företag? Vad kan ni med samma kompetens och vision erbjuda nu? Våga tänka stort och undvik känslan av att allt är kört – det finns alltid ett ljus i slutet av tunneln!


Få de senaste nyheterna paketerade i ett mejl     

Prenumerera på våra nyhetsbrev