-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Ökad efterfrågan på digitala tjänster till följd av coronaviruset covid-19 har gjort att startup-bolaget Memmo fått ett rejält uppsving de senaste månaderna. Företaget var också snabba med att skapa en möjlighet att bidra till WHO:s arbete för coronaforskning. Men samtidigt som meddelandetjänsten växer här och nu har företagets framtidsplaner förändrats snabbt. Här delar en av grundarna, Tobias Bengtsdahl, med sig av sina tankar kring digitala tjänster och affärsutveckling i en osäker tid.
Ökad efterfrågan trots rådande situation
Med ett stängt kontor har arbetet ändå fortsatt som vanligt. Memmos digitala verksamhet passar nämligen bra in i det rådande läget och efterfrågan på tjänsterna har istället ökat kraftigt sista tiden.
- Under mars och april dubblade vi vår försäljning, mer eller mindre. I tider av social distansering är vår tjänst uppskattad, man kan fortfarande uppvakta och göra det på ett personligt sätt. Människor vill fortfarande fira vänner och släktningar. Det är kul att se att vi skapar värde med vår tjänst, så det är som en stämpel för oss att vi satsat rätt.
Memmos process för beställning och leverans av meddelanden är helt automatisk, så inflödet av användare påverkar inte arbetsbördan. Däremot har de lagt mer tid och resurser på att få in fler profiler för att möta efterfrågan
- Vi pratar om människor som är extremt upptagna i normala tider, som nu har lite tid över. Våra profiler är vana vid att stå på scenen och vara i produktioner av olika slag, så världsläget påverkar ju såklart dem också. Alla produktioner som kräver resor är mer eller mindre inställda. Kända profiler som vi frågat flera gånger innan och som då inte haft tid, hör nu till och med själva av sig och vill ansluta sig. Speciellt efter att vi lanserade möjligheten att skänka arvodet direkt till WHO:s arbete för coronaforskning.
Ödmjuk inför framtiden
Tobias och hans kollegor har det hektiskt just nu, men han menar att de samtidigt måste vara ödmjuka. De är i början av sin resa med bolaget och har i princip lagt grunden för att börja skala upp.
- Det är fortfarande ett osäkert läge för oss, vi är backade av riskkapital. Vi måste vara ödmjuka, även om vi ser att vår affärsidé passar bra just nu så är läget långsiktigt något annat. Vi är en digital business så det är klart att vi var mer rustade för detta. Men som för alla skedde detta över en natt, vi hade en extrem högkonjunktur innan.
Tanken har hela tiden varit att utveckla plattformen och bygga på med nya delar och på så sätt utöka verksamheten. Men nu måste har de börjat tänka om.
- Vår tanke var att skapa en plattform för videohälsningar som skapade ett behov och sedan bygga på med tjänster för kända profiler att nå ut till sin publik, till exempel musikshower och digitala föreläsningar. Det trodde vi skulle ligga längre fram i tiden, men redan nu gör många profiler det själv. De sitter själva hemma i soffan och spelar in videos och lägger ut. Kortsiktigt kan vi hjälpa dem att nå fler. Det kollar vi på just nu. vi har grunderna och tekniken.
Tobias menar att vi är mitt upp i en förvandling där alla använder digitala tjänster på ett helt nytt sätt.
Våra profiler skapar själva det vi hade tänkt skapa åt dem, därför måste vi agera ännu snabbare. Vi vill vara en långsiktig aktör och måste därför balansera att utveckla vår affärsmodell för nuvarande läge och hur vi tror det blir i framtiden. Det jag ser som positivt är den digitala utvecklingen som går riktigt snabbt nu. Äldre människor beställer till exempel mat och läkemedel på nätet, varför skulle de sluta med det sedan?
Tobias tre tips till dig som leder en startup i osäkra tider:
- Var transparent mot medarbetarna
Detta gäller självklart även i stabilare tider, men är ännu viktigare när det stormar. Låt alla veta hur det faktiskt ligger till. Behöver ni få in en ny investeringsrunda imorgon eller om ett år? Är ni nära slut på banken eller bara sämre än förväntat? Alla förtjänar att veta hur det ligger till – oavsett om det är bättre eller sämre än ni hoppats på. - Planera för det värsta
Historien säger oss att de som planerar för det värsta är de som kommer starkast ur kriser. Tänk efter ett varv till på alla punkter. Vad händer om ni tappar den största kunden? Om den planerade rundan inte stängs? Gör alternativa scenarion med värsta tänkbara utfall och planera därefter, det kommer hjälpa dig att ta de bästa möjliga besluten när det behövs som mest. - Se möjligheterna
Det finns alltid möjligheter även i svåra tider och just nu ser vi många tecken på det. Restauranger går från att servera på plats till hemleverans. Butiker som tidigare ej haft det öppnar upp e-handel. Allting kan plötsligt levereras hem till dörren. Vad finns det för möjligheter i ditt företag? Vad kan ni med samma kompetens och vision erbjuda nu? Våga tänka stort och undvik känslan av att allt är kört – det finns alltid ett ljus i slutet av tunneln!