-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
En godisbit som har en fanklubb med drygt 328 000 registrerade fans. Det är mer än familjen Lindström vågade hoppas på när de startade sin godisfabrik med hjälp av ett skrämmande stort banklån.
Det familjeägda Jönköpingsföretaget Bubs Godis startade sin verksamhet 1992. Den yngste sonen Ulrik hade svårt att hitta jobb efter sin examen i industrielektronik och mamma Birgitta hade just blivit uppsagd. Ulrik hade kokat karameller i Gränna under tonåren och föreslog att familjen skulle starta godistillverkning.
Företagsstarten innebar ett stort risktagande eftersom familjen belånade villan med 1,5 miljoner kronor för att kunna köpa maskiner för tillverkningen. De första åren var tuffa, men satsningen har lönat sig. Företaget har i dag en omsättning på 83 miljoner kronor och 29 anställda som arbetar i tre-skift för att producera tre miljoner kilo godis per år. Cirka 30 procent av produkterna säljs via export – främst till de nordiska länderna, men även till övriga Europa och världen.
– Vi är duktiga på lösgodis i Norden. Och lösgodis är ju väldigt smart, man får precis de sorter man vill ha, i den mängd man vill ha. Ibland passar det dock bättre med färdiga påsar, därför har Bubs även startat en påslinje, berättar Ulrik Lindström.
Enligt Ulrik finns det flera faktorer som samverkar till Bubs framgång.
– Vi har satsat mycket på teknik vilket innebär att vi inte behöver så många anställda. Därigenom kan vi möta prispressen. Personalen är väldigt viktig, vi har bra medarbetare som ser till att det dagliga funkar. Dessutom har vi populära produkter samt bra säljare som marknadsför dem gentemot grossisterna. Vi hittade en nisch genom att vi var en av de första som lyckades blanda sött och salt, som i hallon/lakritsskallen, och fick ett bra fotfäste med sådana produkter.
Bubs hallon/lakritsskalle har en sida på Facebook som har drygt 328 000 fans, vilket gör det till Sveriges största fan-sida för godis.
– Det är vi själva som genom vår reklambyrå står bakom Facebooksidan. Den har blivit en jättebra kanal för konsumentkontakt. Vi håller sidan uppdaterad genom att skriva roliga saker, anordna tävlingar etcetera.
Placering och produktutveckling
– Konkurrensen i godisbranschen är hård. Vi har klarat oss bra eftersom vi hittat en nisch genom att göra en lite annorlunda typ av godis som har blivit väldigt omtyckt. Men vi har mycket billigt importgodis att slåss emot och råvaruprishöjningarna är stora.
Ulrik berättar att en detalj som har stor inverkan på försäljningen är vilken placering den enskilda godissorten får i butikens så kallade planogram. De godissorter som anses viktigast placeras först, mindre viktiga får en sämre placering. Ibland kan även populära godissorter få en sämre placering för att de är dyrare, vilket innebär att butiken gör sämre vinst på dem.
Påsken är den överlägset bästa försäljningsperioden, men även Halloween ger klar merförsäljning.
– Vi tar inte fram några speciella produkter beroende på säsong. Eftersom produkterna har så pass bra hållbarhet behöver vi inte heller anpassa produktionen. I perioder med lägre försäljning ökar lagret och vid högre försäljning minskar lagret. Påsktillverkningen börjar redan innan jul.
Det är i stor utsträckning Ulrik som står för utvecklingen av nya produkter, vilket handlar om att blanda olika smaker och testa.
– Det mesta jag testar blir jag inte nöjd med, men vissa saker får gå vidare till provproduktion och provförsäljning. Vi lanserar ett par nya produkter per år, ibland plockar vi bort någon produkt som säljer dåligt.
Viktiga rådgivare
När det gäller företagande i allmänhet betonar Ulrik vikten av att omge sig med bra rådgivare.
– Det är viktigt med bra rådgivare, både på kort och lång sikt. Vi har ett nätverk som vi skapat efterhand. Den viktigaste för oss är revisorn. Revisorn känner till verksamheten på ett sätt som få utomstående gör och kan därför ge en annan typ av råd. Han är ett viktigt bollplank och vi kan diskutera fram och tillbaka om investeringar och annat.
En stor satsning som Bubs nyss gjort är att bygga om och effektivisera lagret.
– Vi har infört maxipacker, ett system som gör att man kan ta bort truckgångarna och få fler pallplatser. En annan satsning är den nya maskin som vi tar i drift i januari, för att bibehålla och öka produktionen.