article banner
Case

Att leda i förändring

Förutom trygghet, tydlighet och fokus på affären behövs förstås medarbetarnas engagemang för att organisationen ska röra sig framåt. I vår sociala medier-värld handlar engagemang mycket om att känna sig sedd och uppskattad.

– Det är chefens uppgift att bekräfta och sina medarbetare, att involvera och ge ansvar enligt individernas olika behov. En chef som till exempel ber om hjälp med kunskaper han eller hon saknar skapar engagemang. Det är också bra för organisationen – höga chefer som desperat försöker dölja brister i sin kompetens har svårt att skapa trygghet omkring sig.
Bekräftelse handlar också om att visa varje medarbetare hur han eller hon på sitt unika vis bidrar till att organisationen når sina nya mål.

– Du som chef behöver vara tydlig med varje medarbetares värde. Det omfattar dels den yttre rollen, tjänstebeskrivningen, dels den inre rollen. Då handlar det om mjuka värden, till exempel hur den personen skapar trivsel, alltid hjälper andra... Framhåll alla sätt som han eller hon är en tillgång för gruppen. Sådana emotionella värden betyder mycket för motivationen, avslutar Jonas Hammarberg.

I kommande nummer (2/2017) av affärstidningen Target kan du läsa en längre intervju med Jonas Hammarberg.