article banner
Case

”Att jobba med något som gör världen lite bättre är meningsfullt”

Mats om…

… vikten av kundvärde

- Vi vill prata om kundvärde framför marginaler. Vår modell funkar: Om branschen i snitt tjänar fyra procent, så tjänar vi tio. Ett bolag där de anställda trivs och där du skapar högt värde för kunderna ska ha en brantare lönsamhetskurva. När vi är framme ska vi tjäna femton procent, men det förpliktigar att vi skapar ett bra kundvärde.

… att våga säga nej till kunduppdrag:

- Går kunden igång på vår idé så är det vår kund, men om allt bara handlar om lägsta pris så passar det oss inte. Det bygger ingen lång relation. Då finns det andra leverantörer som är bättre. Vi har kunder som varit kunder i 29 år. I de kunderna och de relationerna vill jag investera.

… värdet av en revisor:

- En stark ekonomifunktion är a och o. Vi får inte tappa den ekonomiska kontrollen. I tillväxt och expansion är det jätteviktigt. Jag tror att många går bort sig där, det vill vi inte göra. Revisionen blir ytterligare ett sätt att säkra den starka funktionen. Ta en lunch med din revisor! Han eller hon är inne i massa olika bolag och är verkligen insatt och kan ge dig råd inom fler dimensioner.

… Energihandboken:

- Boken kom till när jag fick frågan ”vad kan man göra då? ”. Då började vi fundera på hur vi kunde förpacka och sprida all den kunskap som vi har. Det blev en bok med 250 tips på hur man sparar energi i fastigheter. Vi delar ut den gratis och vem som helst kan beställa den kostnadsfritt på vår hemsida. Det är inte det som kommer att rädda klimatet, men det är ett schysst bidrag.

 

Kort om Indoor Energy:

Indoor Energy är ett ägarlett bolag som funnits sedan 1990. Företaget har nio kontor med 170 medarbetare. Indoor Energy jobbar med ett helhetskoncept kring kyla, värme, ventilation, styr och regler. Servar ungefär 5000 fastigheter. Bland kunderna finns till exempel stora kedjor som Preem, Max och Choice Hotels men också industrier som Stora Enso och SSAB samt 500 bostadsrättsföreningar.


Få de senaste nyheterna paketerade i ett mejl     

Prenumerera på våra nyhetsbrev