Det sker ständigt förändringar inom skatt och moms. Samtidigt kommer det många nyheter och domslut som ofta berör fastighetssektorn specifikt. Vi håller dig uppdaterad så att du kan anpassa ditt företag till nya lagar och regler.
-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Skatt och moms i fastighetsbranschen – få koll inför 2025
Det som ska deklareras är bruksvärdeshyran för bostäder och marknadsmässig hyra för lokaler det andra året före taxeringsåret. Det innebär att vid den förenklade fastighetstaxeringen 2022 är det 2020 års hyresnivå som ska deklareras.
Huvudregeln är att det är den faktiskt utgående årshyran 2020 som ska deklareras. Innan du fyller i den på deklarationen måste du emellertid fråga dig om det är hela det belopp du fakturerar dina hyresgäster som ska deklareras? Här måste du se över vad som ingår i det beloppet.
Är det enbart hyra för upplåtelse av bostad eller lokal eller ingår även andra delar och vilka av dessa andra delar ska i så fall ingå i det belopp du ska deklarera? I faktarutan nedan kan du se exempel från Skatteverket på vad som ska ingå i beloppet som ska deklareras och vad som ska utelämnas.
Du måste även ta ställning till hur du ska hantera eventuella hyresgästanpassningar du gjort men som hyresgästen får betala för genom ett hyrestillägg. Beroende på vad det är för typ av hyresgästanpassning som skett är svaret på frågan om de ska ingå eller inte, olika. Det kan också finnas annat som du som fastighetsägare tar betalt för av dina hyresgäster men som inte avser upplåtelse av lokal, till exempel kostnader för vakttjänster, posthantering, receptionstjänster med mera.
Sammanfattningsvis är hyran du ska deklarera inte alltid detsamma som det belopp du fakturerar dina hyresgäster. I och med att den deklarerade hyran har stor inverkan på taxeringsvärdet rekommenderar vi att du lägger tid på att utreda vilken hyra som ska deklareras.
- Som du märker är det inte alltid så enkelt att avgöra vilka poster som ska ingår i den deklarerade årshyran och vilka som inte ska det. Våra specialister hjälper gärna till med att göra den bedömningen! Säger Maria Bergenmo, skatterådgivare på Grant Thornton.
Enligt Skatteverket ska bland annat följande poster ingå i den årshyra som ska deklareras:
|
Vanliga frågor kring fastighetsdeklaration
Du ska deklarera hur det ser ut (eller kommer att se ut) den 1 januari 2022. Det betyder att det är de ytor som finns den 1 januari 2022 som ska deklareras och därmed också åsättas en hyra. Hyran ska anges i 2020 års nivå. Har det skett en ombyggnation eller förändring sedan 2020 kan det innebära att hyran 2020 inte kan tillämpas för en viss yta.
Samma sak gäller om en yta inte var uthyrd under hela 2020 eller delar av 2020. Här kan du i stället bli hänvisad till att använda hyran för ett annat år som sedan ska räknas om till 2020 års nivå eller till att tillämpa den s k jämförelsehyran.
I vissa situationer ska du inte deklarera den faktiska årshyran utan i stället deklarera en s k jämförelsehyra. Det gäller t ex för bostadsrätter, andelslägenheter, ytor som disponeras av ägaren eller av någon närstående till ägaren och ytor som varit outhyrda under hela eller en del av året eller för vilka hyresrabatter utgår. Jämförelsehyra ska också deklareras om det finns en faktisk hyra som är en internhyra, d v s en hyra som överenskommits mellan parter i intressegemenskap.
Dessutom bör jämförelsehyran också användas om den faktiska årshyran på annat sätt uppenbarligen avviker från bruksvärdeshyran alternativt marknadsmässig hyra. Upplysningsvis kan nämnas att det inte är rätt inkomstskattemässigt att ha en internhyra som understiger en marknadsmässig hyra. Detta gäller även om koncernbidragsförutsättningar föreligger.
Jämförelsehyran bör i första hand bestämmas med ledning av hyresnivån för likvärdiga bostäder och lokaler inom hyreshuset, i andra hand utifrån hyresnivån i närliggande hyreshus och i tredje hand med ledning av Skatteverkets rekommenderade genomsnittshyror. I Skatteverkets tabeller med rekommenderade genomsnittshyror anges lokalhyran som kontorshyra. I vissa fall anges den också som butikshyra.
Skatteverkets rekommenderade genomsnittshyra presenteras i tabeller. För lokaler anges den som kontorshyra. I vissa fall anges den också som butikshyra.
Hur ska genomsnittshyran tillämpas för andra typer av lokaler än kontor? Om lokalerna hyressätts utifrån kontorshyra riskerar taxeringsvärdet bli fel och därmed också fastighetsskatten. För speciella typer av hyreshus är det ofta svårt att uppskatta en godtagbar årshyra.
Ett alternativ är då att utgå från genomsnittshyran och bestämma jämförelsehyran som en andel av denna. För vissa lokaltyper, t ex stormarknader, motionslokaler, större samlingslokaler, möbelförsäljning, bilhandel, verkstadslokaler, lager, lokaler under mark samt parkeringshus och garage, utfärdar Skatteverket rekommendationer för hur stor del av genomsnittshyran för kontor som ska deklareras. Listan täcker givetvis inte alla olika lokaltyper utan här måste särskilda bedömningar ske.
Har du gett rabatt på lokalhyran under coronapandemin och kanske dessutom fått statligt stöd avseende detta? Enligt Skatteverket ska inte hyresrabatter eller hyresbidrag beaktas vid taxeringen, d v s du ska inte ta hänsyn till det här du räknar ut årshyran.