-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Sedan den 1 juli granskar Skatteverket momsplikten inom vårdsektorn. Uthyrning av legitimerad vårdpersonal betraktas inte längre som momsfri sjukvård. Detta efter en dom i Högsta Förvaltningsdomstolen sommaren 2018. Företag fick knappt ett år på sig att ställa om, men fortfarande är det inte helt tydligt när det är fråga om momspliktig personaluthyrning och när det är momsfri sjukvård. Vår expert Cecilia Smedfors klargör här vad vi vet just nu.
Vilka berörs?
Legitimerad vårdpersonal som tillhandahålls till en beställare (bolag eller landsting) för att utföra vårdtjänster inom ramen för beställarens organisation, d.v.s. som avser köparens patienter. Yrkesgrupper som berörs är t ex läkare, tandläkare, sjuksköterskor och psykologer.
Många lite större företag i vårdbranschen har agerat under våren genom att ställa brevfrågor till Skatteverket och ansöka om förhandsbesked hos Skatterättsnämnden (SRN). Flera av de förhandsbesked som hittills har prövats av Skatterättsnämnden under början av sommaren har ansetts utgöra momspliktig bemanning och inte momsfri sjukvård.
– Allt pekar på att Skatteverket vid de kommande granskningarna kommer att göra en mycket restriktiv tolkning av vad som kan anses utgöra momsbefriad sjukvård. Vi förväntar oss att Skatteverket kommer att bedöma att momsplikt kommer att gälla för många fall där legitimerad vårdpersonal på olika sätt hyrs ut för att utföra sjukvård gentemot en beställares patienter, konstaterar Cecilia Smedfors.
Hur ska du agera?
Företag som tillhandahåller vård till patienter genom att anlita underkonsulter måste sedan den 1 juli hantera momsfrågan gentemot Skatteverket. Om du inte agerar finns risken att ditt företag påförs moms och skattetillägg om Skatteverket skulle anse att momsplikt föreligger för tjänster som du i din verksamhet har behandlat som momsfri sjukvård.
Beroende på situationen i just ditt företag kan du agera så här:
- Är ditt företag redan momsregistrerat kan det vara aktuellt att göra ett öppet yrkande till momsdeklarationen från och med juli 2019 och därefter följande perioder kring momshanteringen av sådana tjänster som deklareras som momsfri sjukvård, men som med den nya tolkningen av reglerna kan anses som momspliktig bemanning. Genom sådana öppna yrkanden skyddas ditt företag mot skattetillägg om Skatteverket skulle anse att din verksamhet ska betraktas som momspliktig. Skatteverket kan dock påföra utgående moms om verksamheten anses momspliktig.
- Är ditt företag inte momsregistrerat kan en första åtgärd gentemot Skatteverket vara att ansöka om momsregistrering även om du är osäker på om din verksamhet kommer att omfattas av momsfriheten för sjukvårdstjänster eller inte. Genom att beskriva den verksamhet som du bedriver i samband med ansökan kommer Skatteverket att göra en bedömning av om ditt företag ska anses bedriva momspliktig verksamhet eller inte.
– Hittills har många företag varit lite avvaktande, men nu är det hög tid att agera. Ta upp frågan om momsplikt till diskussion inom bolaget. Det kan också vara aktuellt med en prisförhandling med beställaren. Vi hjälper många företag att anpassa sig, och varje situation är unik så det är svårt att ge några andra generella tips innan vi får ytterligare klargöranden från SRN och HFD, säger Cecilia Smedfors.
Behöver du stöd i frågan? Kontakta Cecilia Smedfors. |