-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Den 3 december 2020 fick Lantmäteriet (LM) i uppdrag att utreda om det finns förutsättningar att införa en generell stämpelskatteplikt för förvärv av fast egendom genom fastighetsbildning på samma sätt som vid förvärv genom exempelvis köp eller byte, och i så fall lämna förslag med den innebörden. LM presenterade sin rapport den 31 mars 2022, Stämpelskatt vid förvärv av fast egendom med hjälp av fastighetsbildningsåtgärder.
Lantmäteriet börjar med att konstatera att det finns tre olika typer av tillvägagångssätt där fastighetsbildning kan användas för att förvärva fastigheter och undvika stämpelskatt:
- Jordabalksförvärv som följs av fastighetsbildning
- Fastighetsreglering
- Klyvning
Jordabalksförvärv som följs av fastighetsbildning
Fastigheter som förvärvas genom jordabalksköp med efterföljande fastighetsbildning innebär att skattskyldigheten för stämpelskatt aldrig uppkommer. Enligt förslaget föreslås att skattskyldighet uppkommer när uppgift om fastighetsbildningen förs in i fastighetsregistrets allmänna del.
Fastighetsreglering
LM anför att äganderätten till en fastighet övergår när fastighetsbildningsbeslutet har fått laga kraft och registrerats i fastighetsregistret. Då den ersättning som ofta utgår vid fastighetsregleringar vanligtvis inte motsvarar värdet på fastigheter föreslås en schabloniserad hantering som innebär att det värde som skatten beräknas på ska vara den avstående fastighetens marknadsvärdeminskning till följd av förvärvet.
Detta värde bedöms med ledning av intyg av sakkunnig eller annan utredning. Beskattning ska endast ske till den del värdet överstiger 1 000 000 kronor för fysiska personer och 350 000 kr om förvärvaren är en juridisk person. För att möjliggöra att LM erhåller erforderliga uppgifter för att beskatta ett förvärv genom fastighetsreglering anser dock LM att ytterligare utredning behövs.
Klyvning
LM föreslår att marknadsvärdet för den andel av klyvningslotten som förvärvas genom klyvning ska ligga till grund för beräkningen av stämpelskatten. Samma gränsbelopp som vid förvärv genom fastighetsreglering bör enligt LM gälla vid klyvning. Även har anser LM att ytterligare utredning behövs.
Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
När det gäller förslaget till beskattning av jordabalksförvärv som följs av fastighetsbildning konstaterar LM att förslaget ställer krav på kompetensutveckling och utveckling av tekniska system hos inskrivningsmyndigheten och hos lantmäterimyndigheterna och att ikraftträdandedatumet därför bör sättas så att myndigheterna har tillräcklig tid att genomföra den utveckling som krävs. LM bedömer att ett år behövs för detta.
LM påtalar även att det är av stor vikt att övergångsbestämmelserna skapar förutsebarhet för de skattskyldiga om vilka skattemässiga konsekvenser ett köpe-, bytes- eller gåvoavtal får. LM anser att äldre bestämmelser ska tillämpas på de förvärv som lämnats in till lantmäterimyndigheten innan ikraftträdandet i samband med ansökan om fastighetsbildning avseende förvärvet.
När det gäller förslag till skattskyldighet för förvärv genom fastighetsbildning och klyvning anser LM att förfarande- och uppbördsfrågor bör utredas ytterligare innan ett slutligt förslag lämnas.
Vår kommentar
Senaste gången ovanstående frågor var föremål för utredning var i den så kallade paketeringsutredningen som kom med sitt slutbetänkande mars 2017. Lantmäteriets utredning är ytterligare ett steg på vägen för att stämpelskatt ska utgå vid ovanstående typer av förvärv. Dock synes det vara så att lantmäteriet anser att vissa förfarandefrågor behöver ytterligare utredning vilket tillsammans med den tid som lantmäteriet och inskrivningsmyndigheten behöver få på sig för att anpassa sina system med mera, samt övriga steg i lagstiftningsprocessen att ikraftträdandet lär ligga några år fram i tiden.