-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av lagstadgad hållbarhetsrapport
EU-direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) som infördes 1 juli 2024 innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata jämfört med tidigare. Dels blir rapporteringskraven betydligt striktare, dels kommer det krävas att revisorerna gör en översiktlig granskning av hållbarhetsrapporten. Hållbarhetsrapporten ska nu upprättas på koncernnivå och att all data skall göras tillgänglig i maskinläsbart skick i en central EU-databas.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fastighetsbeskattning
Ska du sälja en styckfastighet eller en bolagspaketerad fastighet? Vilken är den bästa strukturen för just ditt företag och vilka skatteeffekter medför olika handlingsalternativ? Våra experter hjälper dig genom hela processen.
-
Fåmansbolag - Ägarledda Företag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Internprissättning (Transfer pricing)
Omfattas du av dokumentationskraven? Behöver du stöd i att avgöra vad som är armlängdsmässig prissättning? Reglerna för internprissättning, även kallat transfer pricing, är stundtals snåriga. Våra skatterådgivare hjälper dig att göra rätt.
-
M&A Skatt
Vårt M&A-skatteteam erbjuder omfattande expertis inom skattefrågor kopplade till bland annat företagsförvärv, säljprocesser, börsintroduktioner (IPO), listbyten, incitamentsprogram och finansieringslösningar. Vi har erfarenhet av att stödja allt från globala koncerner och private equity-bolag till mindre svenska fåmansföretag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Finansiell redovisning och rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.

För andra året i rad har Grant Thornton på uppdrag av Vårdföretagarna undersökt den personliga assistansens samhällskostnad. Mats Fagerlund och hans kollegor i Grant Thorntons branschgrupp för vård- och omsorgsbolag har författat rapporten. Deras arbete kastar ljus över den ekonomiska situationen för personlig assistans i en tid då assistansbolagen diskuteras flitigt i media.
Timschablonen hänger inte med – lönsamheten pressas till bristningsgränsen
Trots en något högre uppräkning av den statliga timschablonen de senaste två åren (2,5–3,0 procent 2024–2025) jämfört med snittet 2014–2023 (1,7 procent), bedöms uppräkningarna inte kompensera för historiska kostnadsökningar. Rapporten understryker att den reala uppräkningen av assistansersättningen har varit svag över tid och har minskat realt sett under de senaste tre åren.
En jämförelse med Omsorgsprisindex (OPI), som anses vara en relevant måttstock för kostnadsutvecklingen i branschen, visar att den OPI-justerade timschablonen har vuxit snabbare än den faktiska timschablonen sedan 2017. För 2024 beräknas den fastställda timschablonen ligga drygt nio procent under den nivå som skulle motsvara kostnadsutvecklingen enligt OPI.
Personalkostnader utgör största delen av rörelsekostnaderna
Problemet förvärras av att personalkostnader utgör omkring 90 procent av assistansbolagens rörelsekostnader. Kollektivavtalade löneökningar har under perioden 2014–2024 uppgått till cirka 26 procent, medan timschablonen under samma period bara ökat med cirka 19 procent. Om lönerna fortsätter att öka snabbare än ersättningen, riskerar assistansen att urholkas. Regeringen har talat om att införa indexering av timschablonen, men rapporten betonar att en sådan indexering måste beakta relevanta kostnadsposter för att förbättra branschens förutsättningar.
Lönsamheten på historiskt låg nivå
Den genomsnittliga rörelsemarginalen (EBIT) för de analyserade privata/ideella assistansbolagen sjönk till endast 1,6 procent under 2023. Detta är en minskning för tredje året i rad och den lägsta lönsamhetsnivån i hela vård- och omsorgssektorn på 15 år. Den genomsnittliga kostnaden per timme för privat/ideellt anordnad assistans uppskattades till 330 kronor under 2023, vilket var något högre än timschablonen på 324,50 kronor. Den låga marginalen indikerar att möjligheterna till kostnadstäckning är allvarligt försvagade.
Kommunernas kostnader överstiger ersättningen till privata utförare
Rapporten granskar även kommunernas kostnader för att utföra assistans i egen regi och den ersättning de betalar till privata utförare för kommunalt beslutad assistans (LSS). Här framträder en tydlig diskrepans: Kommunernas genomsnittliga kostnad för att själva utföra assistans var 398 kr/timme under 2022 och 428 kr/timme under 2023. Detta är cirka 30 procent högre än den statliga timschablonen under motsvarande år och 45 procent högre under 2023 än vad kommunerna i undersökningen själva upphandlar av privata aktörer.
Rapporten konstaterar att det samhällsekonomiskt skulle bli betydligt dyrare om kommunerna själva skulle hantera all kommunal assistans.
Slutsats: En hållbar finansieringsmodell krävs
Rapporten är tydlig: den låga uppräkningen av timschablonen under de senaste åren har allvarligt försämrat assistansbolagens möjlighet till kostnadstäckning och lönsamhet. Detta riskerar att slå ut seriösa aktörer och därmed försämra kvaliteten och valfriheten för de assistansberättigade.
– Assistansbolagens ekonomiska förutsättningar är en fråga som är viktig att reflektera över i ljuset av den pågående diskussionen om kopplingar till organiserad kriminalitet inom branschen, säger Mats Fagerlund.
Kontrasten mellan kommunernas höga egna kostnader för assistans och den betydligt lägre ersättning de ger till privata utförare är slående. De lägre kommunalt beslutade ersättningarna bedöms inte ge kostnadstäckning för privata anordnare, vars faktiska kostnader ligger närmare den statliga schablonen.
Rapporten understryker behovet av en finansieringsmodell som skapar goda förutsättningar för privata och ideella aktörer att bedriva assistansverksamhet för att säkerställa en fungerande, kvalitativ assistans med valfrihet för brukarna. Att det i debatten fokuseras på att assistans är en "dyr insats" bör istället riktas in på de omfattande behoven och att assistans, trots kostnaden, är en kostnadseffektiv lösning där motsvarande omsorg skulle ge ännu högre kostnader i andra delar av välfärdssystemet.
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.