-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Vad innebär det att sitta i en styrelse och vilket ansvar har du som styrelseledamot?
Att bli vald till styrelsen i en förening är ett fint och viktigt uppdrag. Mellan årsmötena, som är föreningens högsta beslutande organ, har styrelsen fullt ansvar för föreningen och för att verka för föreningens ändamål och stadgar. Årsmötet kan genom beslut om verksamhetsinriktning och motioner besluta om en viss riktning som föreningen ska ha under kommande år, men det är styrelsens uppdrag konkretisera och prioritera de beslut som årsmötet tagit, till exempel genom budget och verksamhetsplan. Styrelsens huvuduppgift är att arbeta med de strategiska frågorna och sedan ge uppdrag åt föreningens kansli att verkställa styrelsens beslut.
Hur skiljer sig styrelsearbetet i en ideell förening jämfört med ett aktiebolag? Är det något särskilt som är viktigt för att styrelsearbetet ska fungera?
I ett aktiebolag har styrelsen aktiebolagslagen att ta hänsyn till. För ideella föreningar finns ingen lagstiftning, i stället är det föreningens stadgar och god sed som styr styrelsearbetet. På samma sätt som stadgarna anger föreningens ändamål så begränsar den också vad styrelsen kan göra. En förutsättning för att styrelsen ska kunna utföra sin uppgift är att styrelseledamöterna är väl insatta i föreningens verksamhet, pålästa inför möten och aktivt deltar i styrelsens arbete.
Det är viktigt att nya styrelseledamöter får en god introduktion till styrelsearbetet och att man tidigt sätter förväntningar och definierar ledamöternas roller och ansvar, gärna i en arbetsordning. När detta är gjort bör styrelsen formulera konkreta och mätbara mål för kommande år. Det brukar sägas att det som mäts blir genomfört, men även om allt som vi mäter inte nödvändigtvis utförs så ökar mätbara mål sannolikheten att vi kommer prioritera dessa och det underlättar även för styrelsen i dess utvärdering av sitt arbete.
Kopplat till målen bör styrelsen kartlägga vilka risker som finns i föreningen, till exempel ekonomiska-, verksamhets- och varumärkesrisker. Med utgångspunkt i identifierade risker kan styrelsen arbeta fram en riskhanteringsplan med konkreta åtgärder som kan vidtas om något inträffar.
Jag rekommenderar styrelsen att föra beslutslogg för att få en överblick över fattade beslut och status på dessa. Det kan låta som en självklarhet, men otydliga beslut och bristande uppföljning av fattade beslut försvårar ett framgångsrikt styrelsearbete.
Vad är den vanligaste utmaningen i styrelsearbetet?
Min erfarenhet är att de flesta utmaningar i styrelsearbetet kan härledas till otydlig ansvarsfördelning och att man som styrelseledamot inte förstår sin roll. Som jag nämnde är ansvarsfördelningen viktig att hantera, styrelsen har det strategiska ansvaret medan kansliet ansvarar för den operativa verksamheten. Det är inte ovanligt att styrelsen blir för operativ och detaljstyr verksamheten. Det gör att ansvaret för verksamheten blir oklart och för lite tid ägnas åt de strategiska frågorna. Om styrelsen inte är nöjd med kansliets arbete är lösningen inte att styrelsen engagerar sig i de operativa frågorna. Lösningen är att byta verksamhetschef.
En annan orsak till att styrelsearbetet fallerar är att en styrelseledamot inte förstår sin roll och vem ledamoten företräder i sin roll. Det är inte ovanligt att ledamoten tror sig vara en representant för ett geografiskt område eller falang. Som styrelseledamot företräder man hela föreningen och har ett strikt lojalitetskrav mot hela föreningens verksamhet. Lojalitetskravet är inte alltid lätt att acceptera och kan vara utmanande när medlemsviljorna är splittrade, men kan man inte vara lojal mot styrelsens arbete och fattade beslut går det enligt min uppfattning inte att sitta kvar i styrelsen.
Men hur ska styrelsen agera om alla inte är eniga? Menar du att en ledamot måste avgå om det råder oenighet i olika beslut?
Absolut inte, det är bra att diskussioner förs inför beslut, det ökar sannolikheten att styrelsen fattar bra beslut. Ordförande har en viktig roll i att säkerställa god kvalitet på beslutsunderlag och att alla ledamöter får komma till tals. Om man inte kan nå konsensus kan man som styrelseledamot välja att reservera sig mot beslutet eller att inte delta i beslutet. Det är inte minst viktigt ur ett ansvarsperspektiv.
Styrelsen är solidariskt ansvarig för fattade beslut och det enda sättet för en ledamot att undvika ansvar är att reservera sig eller inte delta i beslutet. Den rätten får nyttjas och den står inte i kontrast mot lojalitetskravet. Däremot måste fattade beslut respekteras och om man efter att ha reserverat sig väljer att på olika sätt fortsätta verka mot beslutet blir inte styrelsearbetet hållbart. I känsliga frågor kan sekretess aktualiseras, då är det mycket viktigt att information inte sprids utanför styrelserummet.
Vad har du för tips till en nyvald styrelseledamot?
Alltför ofta fokuseras styrelsearbetet på vad som hänt sedan det förra styrelsemötet. Som jag nämnde är uppföljning en viktig del av styrelsens arbete, men vi glömmer ofta att prata framtid och visioner om hur föreningen ska utvecklats på en fem- eller tioårsperiod. Om man i grunden har en tydlig ansvarsfördelning och organisation kan mindre tid läggas på formaliafrågor och mer tid på framtidsfrågor.
Som styrelseledamot har du fått ett förtroende att under en begränsad period vårda föreningen, men målsättningen bör alltid vara att kommande styrelse ska överta förvaltningen av en ännu starkare och livskraftig förening. Därför är det viktigt att styrelsen inte glömmer framtidsfrågorna.
Tre tips till styrelsen
|
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.