-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av frivillig hållbarhetsredovisning
En granskning av hållbarhetsredovisning bidrar till ökad transparens, trovärdighet och struktur. Granskning och revision har också gått från att vara önskvärt till att vara ett krav. Hållbarhetsdata kan upplevas som komplex och svår eftersom hållbarhet omfattar olika delar. Det finns flera ramverk att följa och olika sätt att redovisa sin hållbarhetsdata. Med en granskning som också omfattar ett bestyrkande skapas förutsättningar för ökad trovärdighet och möjlighet att utveckla förbättra och sin rapportering.
-
Granskning av hållbarhetsrapport enligt CSRD
Det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) innebär ökade krav på rapportering och granskning av hållbarhetsdata.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Deals - Transaktionsrådgivning
Att skapa en lönsam och hållbar tillväxt kan vara en utmaning oavsett ekonomiskt klimat. För allt fler företag har en sund tillväxtstrategi blivit en central del för att lyckas med utvärderingar och transaktioner. På Grant Thornton möter vi upp er tillväxtstrategi med skräddarsydd rådgivning utifrån utgångspunkten att varje företag och transaktion är unik.
-
ESG & hållbarhetsrådgivning
Hållbarhet driver affären och är en väsentlig del för att uppnå en långsiktigt lönsam organisation. Därför har vi ett dedikerat team för hållbarhetstjänster som bistår våra kunder, nationellt och internationellt, med expertkompetens inom hållbarhetsområdet.
-
Financial Advisory Services
Inom Financial Advisory Services har vi samlad expertis för att stödja företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper våra kunder med bland annat internrevision, olika oberoende granskningsinsatser, granskning och rådgivning inom AML/CTF samt mycket mer.
-
Risk Advisory Services
Vi erbjuder tjänster inom Business Risk Services som hjälper dig att säkerställa din styrning och kontroll, uppnå Compliance, optimera dina affärsprocesser och system, samt förbättra din prestation och konkurrenskraft.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
Den privata assistansbranschen i Sverige står inför stora utmaningar. Nyligen kom domen i det uppmärksammade fallet där Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) efter skärpta kontroller drog in tillståndet för Humana Assistans. Trots att Förvaltningsrätten upphävt IVO:s beslut råder oro i branschen och risken är stor att bolag lämnar och att investeringarna minskar. Nu behövs det tydligare och mer rättssäkra regler och en större möjlighet för bolag att arbeta på ett konstruktivt sätt med kvalitetsförbättringar.
Humana Assistans är Sveriges största assistansbolag och när de förlorade sitt tillstånd att bedriva personlig assistans utförde de assistans åt 2 000 brukare med hjälp av 11 000 personliga assistenter. IVO:s beslut har fått stor uppmärksamhet i media och skapat oro i branschen. Vi jobbar med många privata assistansbolag och ger nu vår bild av hur IVO:s beslut påverkat branschen samt förslag på åtgärder för att förbättra rättssäkerheten. Grant Thornton har ingen koppling till Humana Assistans.
Därför underkänner Förvaltningsrätten IVO:s beslut
Av IVO:s beslut att dra in Humanas tillstånd framgick det att Humana bland annat brustit i anmälningsskyldigheten och förvaltningen av allmänna medel samt i sitt arbetsgivaransvar avseende utländsk arbetskraft. Det framgick även att återkrav om totalt 100 miljoner kronor har riktats mot Humana samt att Försäkringskassan mottagit flera anmälningar rörande bolaget. I Förvaltningsrättens dom framgår det med all önskvärd tydlighet att IVO:s argument och skäl till beslutet inte var skäliga. IVO har sedan dess meddelat att de inte tänker överklaga Förvaltningsrättens beslut.
"Förvaltningsrätten har granskat alla avvikelser som IVO åberopat och kommit fram till att flera av de påtalade bristerna ligger långt tillbaka i tiden, inte är tillräckligt utredda och att det funnits rimliga förklaringar och tolkningar till flera av avvikelserna. Det är sammantaget inte klarlagt att bolaget och dess företrädare inte längre uppfyller kraven på lämplighet."
– Utdrag ur domen från Förvaltningsrätten i Stockholm, 21 juni 2023.
Orsaken till att IVO drog in Humanas tillstånd var i stor utsträckning grundat på beslut från Försäkringskassan om återkrav av assistansersättning som ännu inte vunnit laga kraft och alltså inte fastställts i domstol. Även om Humana har kunnat fortsätta bedriva verksamhet under rättsprocessen har IVO:s beslut fått allvarliga konsekvenser.
IVO:s arbete är befogat, men fokus riktas fel
Granskningen av kriminella inslag i branschen och korrigering av felaktiga utbetalningar är befogad, men när Humana riskerade att mista sitt tillstånd har fokus riktats fel. Att sedan förorda en avveckling av verksamheten på tio dagar, som var IVO:s förslag, var helt orimligt om brukarna ska skyddas.
På grund av IVO:s agerande betalade Försäkringskassan inte längre ut assistansersättning till Humana fram till att Förvaltningsrätten upphävde IVO:s beslut. Det har fått stora konsekvenser och bidragit till att över 200 brukare har lämnat bolaget.
I vår roll som rådgivare till privata assistansbolag ser vi att situationen skapat stor misstro mot bolagen. Det kan ge en långsiktig negativ spiral där flera bolag överväger att dra sig ur branschen. I dag är cirka 80 procent av assistansbranschen privatiserad och om de etablerade bolagen lämnar branschen skulle det vara förödande för assistansreformen. De riskerar inte bara att ersättas av andra, mindre seriösa bolag. Det skulle även innebära att investerare drar sig undan, vilket skadar den viktiga valfriheten som enligt forskning är grunden för transparens och kvalitet vid val av assistans.
Många orsaker till att branschen är hårt ansatt
Det finns många orsaker till att branschen blivit så hårt ansatt. För det första är LSS en rättighetslag som innebär att det inte går att sätta något tak för insatserna. Det skapar utmaningar för efterlevnad och kontroll. För det andra har oseriösa aktörer lockats till branschen, vilket resulterat i att granskningen skärpts. Slutligen innebär den ändrade lagstiftningen kring återkrav att det kan ta ända upp till tio år innan Försäkringskassan nås av uppgifter som kan påverka att rätten till ersättning hävs och att ett återkrav riktas mot assistansbolaget.
IVO:s tillvägagångsätt hotar rättssäkerheten
Samtidigt har antalet återkrav ökat och under 2022 krävde Försäkringskassan tillbaka 492 miljoner. Representanter från assistansbranschen menar att återkraven ofta baseras på felaktiga grunder, vilket hotar rättssäkerheten. När sedan IVO dragit in assistansbolags tillstånd på grund av Försäkringskassans beslut har situationen blivit svåröverblickbar. Att IVO i princip endast baserar beslut på skriftlig kommunikation försämrar ytterligare möjligheterna för en rättssäker process.
En myt att assistansbranschen är en dyr samhällsinsats
Schablonersättningen per assistanstimme är 324,50 kronor. Den summan ska, förutom lön till assistenter, täcka alla direkta kostnader som arbetsgivaravgifter, pension, löneskatt och utbildning, samt overheadkostnader. Att totalt sett genomföra besparingar genom att nyttja andra vårdformer för personer som har behov av personlig assistans tror vi inte är möjligt.
Förvaltningsrättens dom ger hopp
Fem konkreta förslag som stärker rättssäkerhet för assistansbranschen1. Inför tydliga och transparenta regelverk som beskriver förväntningarna på de privata assistansbolagen. 2. Ge assistansbolagen möjlighet att "läka ut” historiska felaktigheter genom att utveckla rutiner och förebygga interna brister innan beslut om nedstängning tas. 3. Tillämpa fler sanktionsmöjligheter utöver förelägganden och indragna tillstånd för att uppnå en mer proportionerlig och balanserad tillsyn av assistansbolagen. 4. Främja utökad dialog och personlig kontakt under tillsynsprocesser mellan IVO och assistansbolagen. 5. Utvidga Försäkringskassans ansvar att granska tidigare beslut om assistansersättning för att minska riskerna för felaktiga utbetalningar över långa tidsperioder. Genom att implementera dessa åtgärder och inleda en konstruktiv dialog mellan politiker, myndigheter och de privata assistansbolagen kan vi förbättra kvaliteten och skapa tydlighet Det kommer skapa en mer hållbar, transparent och effektiv omsorg som ger brukarna möjlighet att leva ett självständigt liv och delta fullt ut i samhället. |
Med vårt nyhetsbrev Target får du varje månad aktuella nyheter likt denna, tips från våra experter och information om kommande evenemang. Vi vill bidra till att ditt företag växer och utvecklas.